Adapun yang wajib bagi Ketuhanan itu
bersifat dengan empat sifat:
1. Sifat Nafsiyah, iaitu Wujud
2. Sifat Salbiyah iaitu, Qidam,
Baqa, Mukhalafatuhu lil khawaditsi, Qiyamuhu binafsihi dan Wahdaniat
3. Sifat Ma’ani, iaitu, Qudrat,
Iradat, Ilmu, Hayat, Sami’, Bashir dan Kalam
4. Sifat Ma’nawiyah, iaitu Qadirun,
Muridun, ‘Alimun, Hayyun, Sami’un, Bashirrun dan Muttakalimuun
Dibahagi lagi menjadi dua sifat
(Pendekatan secara nafi dan isbat)
1. Sifat Istighna’ iaitu, Wujud,
Qidam, Baqa, Mukhalafatuhu lil hawadits, Qiyamuhu binafsihi, Sami’, Bashir,
Kalam, Sami’un, Bashirun dan Muttakallimun
2. Sifat Iftikor ilaihi, iaitu
Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Kodirun, Muridun, ‘Alimun, Hayyun dan Wahdaniah
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
Bahagian I: Sifat Nafsiyyah:
Wujud, ertinya ada, yang ada itu
dzat Allah Ta’ala, lawannya ‘Adum, ertinya tiada yaitu mustahil tiada diterima
oleh aqal sekali-kali dikatakan Allah Ta’ala itu tiada kerana jikalau Allah
Ta’ala itu tiada nescaya tiadalah perubahan pada alam ini. Alam ini jadilah
statik (tak ada masa, rasa dll), dan tiadalah diterima ‘aqal jika semua itu
(perubahan) terjadi dengan sendirinya.
Jikalau alam ini jadi dengan
sendirinya nescaya jadilah bersamaan pada suatu pekerjaan atau berat salah satu
maka sekarang alam ini telah nyata adanya sebagaimana yang kita lihat sekarang
ini dan teratur tersusun segala pekerjaannya maka menerima lah aqal kita wajib
adanya Allah Ta’ala dan mustahil lawannya tiada. Adapun dalilnya iaitu
firmanNya dalam Al Qur’an:
Allahu kholiqu kullu syai’in
ertinya, “Allah Ta’ala jualah yang menjadikan tiap-tiap sesuatu.”
ertinya, “Allah Ta’ala jualah yang menjadikan tiap-tiap sesuatu.”
Adapun Wujud itu sifat Nafsiyah ada
itulah dirinya hak Ta’ala. Adapun ta’rif sifat nafsiyah itu: Hiya huwa wala
hiya ghoiruku, ertinya, sifat inilah dzat hak Ta’ala, tiada ia lain daripadanya
yakni sifat pada lafadz dzat pada makna
Adapun Hakikat sifat nafsiyah itu :
Hiya lhalul wajibatu lizzati maadaamati azzatu ghoiru mu’alalahi bi’illati,
ertinya: hal yang wajib bagi dzat selama ada dzat itu tiada dikeranakan dengan
suatu kerana yakni adanya iaitu tiada kerana jadi oleh sesuatu dan tiada Ia
terjadi dengan sendirinya dan tiada Ia menjadikan dirinya sendiri dan tiada Ia
berjadi-jadian.
Adapun Wujud itu dikatakan sifat
Nafsiyah kerana wujud menunjukkan sebenar-benar dirinya dzat tiada lainnya dan
tiada boleh dipisahkan wujud itu lain daripada dzat seperti sifat yang
lain-lain.
Adapun Wujud itu tiga bahagian:
1. Wujud Haqiqi, iaitu dzat Allah
Ta’ala maka wujud-Nya itu tiada permulaan dan tiada kesudahan maka wujud itu
bersifat Qadim dan Baqa’, inilah wujud sebenarnya
2. Wujud Mujazi, iaitu dzat segala
makhluk maka wujudnya itu ada permulaan dan ada kesudahan tiada bersifat Qadim
dan Baqa’, sebab wujudnya itu dinamakan wujud Mujazi kerana wujudnya itu
bersandarkan Qudrat Iradat Allah Ta’ala
3. Wujud ‘Ardy, iaitu dzat ‘Arodul
wujud maka wujudnya itu ada permulaan dan tiada kesudahan seperti ruh, syurga,
neraka, Arasy, Kursi dan lain-lain
Adapun yang Maujud selain Allah
Ta’ala dua bahagian
1. Maujud dalam ‘alam syahadah,
iaitu yang di dapat dilihat dengan pancaindera yang lima seperti langit, bumi,
kayu, manusia, binatang dan lain-lain
2. Maujud di dalam ‘alam ghaib yang
tiada didapat dengan pancaindera yang lima tetapi didapat dengan nur iman dan
Kasyaf kepada siapa-siapa yang dikurniakan Allah Ta’ala seperti Malaikat, Jin,
Syaitan, Nur dan lain-lain.
Adapun segala yang Maujud itu lima
bahagian:
1. Maujud pada Zihin iaitu ada pada
‘aqal
2. Maujud pada Kharij iaitu ada
kenyataan bekas
3. Maujud pada Khayal iaitu seperti
bayang-bayang dalam air atau yang di dalam mimpi
4. Maujud pada Dalil iaitu ada pada dalil
seperti asap tanda ada api
5. Maujud pada Ma’rifat iaitu dengan
pengenalan yang putus tiada dapat diselingi lagi terus Ia Ma’rifat kepada Allah
Ta’ala
Membicarakan Wujud-Nya dengan jalan
dalil:
1. Dalil yang didapat dari Khawas
(pancaindera) yang lima tiada dapat didustakan
2. Dalil yang didapat dari Khabar
Mutawatir tiada dapat didustakan
3. Dalil yang didapat daripada ‘Aqal
tiada dapat didustakan
4. Dalil yang didapat daripada
Rasulullah tiada dapat didustakan
5. Dalil yang didapat daripada
firman Allah Ta’ala tiada dapat didustakan
.
Bahagian II: Sifat Salbiyyah
Adapun hakikat sifat Salbiyyah itu:
wahiya dallat ‘alallafiy maalaa khaliyqu billahi ‘aza wajalla, ertinya barang
yang menunjukkan atas menafikan apa-apa yang tiada patut dan tiada layak pada
dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala iaitu lima sifat:
1. QIDAM, ertinya Sedia
2. BAQA’ ertinya Kekal,
3. MUKHALAFATUHU LIL HAWADITS
ertinya Bersalahan Allah Ta’ala dengan segala yang baharu.
4. QIYAMUHU BINAFSIHI, ertinya
Berdiri Allah Ta’ala dengan sendiriNya.
5. WAHDANIAH, ertinya Esa
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
1. QIDAM, ertinya Sedia ada
Adapun hakikat Qidam ibarat dari
menafikan ada permulaan bagi Wujud-Nya yakni tiada permulaan, lawannya Huduth
ertinya baharu iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia
baharu kerana jikalau Ia baharu nescaya jadilah Wujud-Nya itu wujud yang harus,
tiadalah Ia wajibal wujud maka sekarang telah terdahulu wajibal wujud baginya
maka menerimalah aqal kita wajib baginya bersifat Qadim dan mustahil lawannya
baharu , adapun dalilnya firmannya dalam Al Qur’an: huwal awwalu, ertinya Ia
juga yang awal.
Adapun Qadim nisbah pada nama empat
perkara:
a. Qadim Haqiqi, iaitu dzat Allah
Ta’ala
b. Qadim Sifati, iaitu sifat Allat
Ta’ala
c. Qadim Idhofi, iaitu Qadim yang
bersandar seperti dahulu bapa daripada anak
d. Qadim Zamani, iaitu masa yang
telah lalu sekurang-kurangnnya setahun
2. BAQA’ ertinya Kekal
Adapun hakikat Baqa’ itu ibarat
menafikan ada kesudahan bagi Wujud-Nya, yakni tiada kesudahan, lawannya Fana’ ertinya
binasa iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia binasa,
jikalau Ia binasa jadilah Wujud-Nya itu wujud yang baharu, apabila Ia baharu
tiadalah Ia bersifat Qadim maka sekarang telah terdahulu bagi-Nya wajib
bersifat Qadim maka menerimalah aqal kita wajib bagi-Nya bersifat Baqa dan
mustahil lawannya binasa, adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: wayabqo
wajhu robbikauzuljalali wal ikrom, ertinya kekal dzat Tuhan kamu yang mempunyai
Kebesaran dan Kemuliaan.
Adapun yang Kekal itu dua bahagian:
a. Kekal Haqiqi, iaitu dzat dan
sifat Allah Ta’ala
b. Kekal Ardy, iaitu kekal yang
dikekalkan, menerima hukum binasa jikalau dibinasakan Allah Ta’ala, kerana ia
sebahagian daripada mumkinun, tetapi tiada dibinasakan maka kekallah ia, maka
kekalnya itu dinamakan kekal ‘Ardy, seperti ruh, arasy, kursi, kalam, lauh
mahfudh, syurga, neraka, bidadari dan telaga nabi.
3. MUKHALAFATUHU LIL HAWADITSI
ertinya Bersalahan Allah Ta’ala dengan segala yang baharu
Adapun Hakikat Mukhalafatuhu lil
hawadits itu diibaratkan menafikan dzat dan sifat dan af’al Allah Ta’ala dengan
segala sesuatu yang baharu, yakni tiada bersamaan dengan segala yang baharu,
lawannya Mumassalatuhu lil hawadits, ertinya bersamaan dengan segala sesuatu
yang baharu. Tiada diterima oleh aqal dikatakan Allah Ta’ala itu bersamaan
dzat-Nya dan sifat-Nya dan af’al-Nya dengan segala yang baharu, kerana jikalau
bersamaan dengan segala yang baharu maka tiadalah Ia bersifat Qadim dan Baqa’,
sebab segala yang baharu menerima hukum binasa, maka sekarang telah terdahulu
wajib bagi Allah Ta’ala bersifat Qadim dan Baqa’, maka menerimalah aqal kita
wajib bagi Allah Ta’ala bersifat mukhalafatuhu lil hawadits, dan mustahil
lawannya Mumasalatu lil hawadits, adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an:
laisa kamitslihi syai’un wa huwa
ssami’ul bashir, ertinya tiada seumpama Allah Ta’ala dengan segala sesuatu dan
Ia mendengar dan melihat.
Adapun bersalahan dzat Allah Ta’ala
dengan dzat yang baharu kerana dzat Allah Ta’ala bukan jirim atau jisim dan
bukan jauhar atau ‘aradh dan tiada dijadikan, tiada bertempat, tiada berjihat,
tiada bermasa atau dikandung masa dan tiada beranak atau diperanakkan.
Bersalahan sifat Allah Ta’ala dengan
sifat yang baharu kerana sifat Allah Ta’ala Qadim dan ‘Aum takluknya, seperti
Sami’ Allah Ta’ala takluk pada segala yang maujud.
Adapun sifat yang baharu itu tiada
ia Qadim dan tiada ‘Aum takluknya, tetapi takluk pada setengah perkara jua
seperti yang baharu mendengar ia pada yang berhuruf dan bersuara dan yang tiada
berhuruf dan bersuara tiada ia mendengar atau yang jauh atau yang tersembunyi
seperti gerak-gerak yang dalam hati dan begitu jua sifat-sifat yang lain tiada
serupa dengan sifat Allah Ta’ala.
Adapun bersalahan perbuatan Allah
Ta’ala dengan perbuatan yang baharu kerana perbuatan Allah Ta’ala itu memberi
bekas dan tiada dengan alat perkakas dan tiada dengan minta tolong dan tiada
mengambil faedah dan tiada yang sia-sia.
Adapun perbuatan yang baharu tiada
memberi bekas dan dengan alat perkakas atau dengan minta tolong dan mengambil
faedah.
4. QIYAMUHU BINAFSIHI, ertinya
Berdiri Allah Ta’ala dengan sendirinya
Adapun hakikat Qiyamuhu binafsihi
itu ibarat daripada menafikan berkehendak kepada tempat berdiri dan berkehendak
kepada yang menjadikan dia, yakni tiada berkehendak kepada tempat berdiri dan
tiada berkehendak kepada yang menjadikannya.
Mustahil tiada diterima oleh aqal
sekali-kali dikatakan tiada berdiri dengan sendiriNya, kerana Ia zat bukan
sifat, jikalau Ia sifat, maka berkehendak kepada tempat berdiri kerana sifat itu
tiada boleh berdiri dengan sendirinya.
Dan tiada berkehendak kepada yang
menjadikan Ia kerana Ia Qadim, jikalau berkehendak Ia kepada yang menjadikan
Dia, maka jadilah Ia baharu, apabila ia baharu tiadalah ia bersifat Qadim dan
Baqa’ dan Mukhalafatuhu lil hawadits.
Maka sekarang menerimalah aqal kita,
wajib diterima oleh aqal, bagi Allah Ta’ala itu bersifat Qiyamuhubinafsihi dan
mustahil lawannya An-laayakuunu ko’imambinafsihi, adapun dalilnya firman-Nya
dalam Al Qur’an: Innallaha laghniyyun ‘anil ‘alamiin, ertinya Allah Ta’ala itu
terkaya daripada sekalian alam.
Adapun segala yang Maujud menurut
berkehendak kepada tempat berdiri dan berkehendak kepada yang menjadikan dia
itu empat bahagian:
a. Tiada berkehendak kepada yang
menjadikan Dia dan tiada berkehendak kepada tempat berdiri, yaitu zat Allah
Ta’ala
b. Berdiri pada zat Allah Ta’ala dan
tiada berkehendak kepada yang menjadikan Dia, iaitu sifat Allah Ta’ala
c. Tiada berkehendak kepada tempat
berdiri dan berkehendak kepada yang menjadikan dia iaitu segala jirim yang
baharu
d. Berkehendak kepada tempat berdiri
dan berkehendak kepada yang menjadikan dia iaitu segala ‘aradh yang baharu
5. WAHDANIAH, ertinya Esa
Adapun hakikat Wahdaniah itu ibarat
menafikan kam muttasil (berbilang-bilang atau bersusun-susun atau
berhubung-hubung) dan kam mumfasil (bercerai-cerai banyak yang serupa) pada
zat, pada sifat, dan pada af’al.
Lawannya An-yakunu wahidan, ertinya
tiada ia esa. Mustahil tiada diterima oleh akal sekali-kali dikatakan tiada Ia
Esa, kerana jikalau tiada Ia Esa tiadalah ada alam ini kerana banyak yang
memberi bekas.
Seperti dikatakan ada dua atau tiga
tuhan, kata tuhan yang satu keluarkan matahari dari barat, dan kata tuhan yang
satu lagi keluarkan dari timur, dan kata tuhan yang satu lagi keluarkan dari utara
atau selatan, kerana tiga yang memberi bekas. Tentu kalau tuhan yang satu itu
mengeluarkan matahari itu dengan sekehendakknya umpamanya disebelah barat,
tentu pula tuhan yang lain meniadakkannya dan mengadakan lagi menurut
kehendaknya umpamanya di sebelah timur atau utara atau selatan, kerana
tiga-tiga tuhan itu berkuasa mengadakan dan meniadakan maka kesudahannya
matahari itu tiada keluar.
Maka sekarang kita lihat dengan mata
kepala kita sendiri bagaimana keadaan atau perjalanan di dalam alam ini semuanya
teratur dengan baiknya maka menerimalah aqal kita wajib diterima aqal Wahdaniah
bagi Allah Ta’ala dan mustahil lawannya berbilang-bilang atau bercerai-cerai.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al
Qur’an: Qul huwallahu ahad, ertinya katakanlah oleh mu (Muhammad) Allah Ta’ala
itu Esa, yakni Esa zat dan Esa sifat dan Esa Af’al.
Adapun Wahdaniah pada zat menafikan
dua perkara:
a. Menafikan Kam muttasil, iaitu
menafikan berbilang-bilang atau bersusun-susun seperti dikatakan zat Allah
Ta’ala itu berdarah, berdaging dan bertulang urat, atau dikatakan zat Allah
Ta’ala itu kejadian daripada anasir yang empat.
b. Menafikan Kam mumfasil, iaitu
menafikan bercerai-cerai banyak yang sebangsa atau serupa, umpama dikatakan ada
zat yang lain seperti zat Allah Ta’ala yakni tiada sekali-kali seperti yang
demikian itu.
Maka Kam muttasil dan Kam mumfasil
itulah yang hendak kita nafikan pada zat Allah Ta’ala, apabila sudah kita
nafikan yang dua perkara ini maka barulah dikatakan Ahadiyyatuzzat, yakni Esa
dzat Allah Ta’ala.
Adapun Wahdaniah pada sifat
menafikan dua perkara:
a. Menafikan Kam muttasil, iaitu
menafikan berbilang-bilang atau bersusun-susun sifat, seperti dikatakan ada
pada Allah Ta’ala dua Qudrat atau dua Ilmu atau dua Sami’ yakni tiada
sekali-kali seperti yang demikian itu.
b. Menafikan Kam mumfasil, iaitu
menafikan bercerai-cerai banyak yang sebangsa atau serupa seperti dikatakan ada
Qudrat yang lain atau Ilmu yang lain seperti Qudrat dan Ilmu Allah Ta’ala.
Maka Kam muttasil dan Kam mumfasil
inilah yang hendak kita nafikan pada sifat Allah Ta’ala, apabila sudah kita
nafikan yang dua itu maka baharulah dikatakan Ahadiyyatussifat, yakni Esa sifat
Allah Ta’ala.
Adapun Wahdaniah pada af’al
menafikan dua perkara:
a. Menafikan Kam muttasil, iaitu
menafikan berhubung atau minta tolong memperbuat suatu perbuatan, seperti
dikatakan Allah Ta’ala jadikan kuat pada nasi mengenyangkan dan kuat pada air
menghilangkan dahaga dan kuat pada api membakar dan kuat pada tajam memutuskan
yakni tiada sekali-kali seperti yang demikian itu.
b. Menafikan Kam mumfasil, iaitu
menafikan bercerai-cerai banyak perbuatan yang memberi bekas, seperti dikatakan
ada perbuatan yang lain memberi bekas seperti perbuatan Allah Ta’ala, yakni
tiada sekali-kali seperti yang demikian itu.
Maka Kam muttasil dan Kam mumfasil
inilah yang hendak kita nafikan pada af’al Allah Ta’ala, apabila sudah kita
nafikan yang dua ini maka baharulah kita dikatakan Ahadiyyatull af’al, yakni
Esa perbuatan Allah Ta’ala.
Bahagian III: Sifat Ma’ani
Adapun hakikat sifat Ma’ani itu:
wahiya kullu sifatu maujudatun qo’imatun bimaujuudatun aujabat lahu hukman,
ertinya tiap-tiap sifat yang berdiri pada yang maujud (wajibalwujud / zat Allah
Ta’ala) maka mewajibkan suatu hukum (iaitu Ma’nawiyah)
Sifat Ma’ani ini maujud pada zihin
dan maujud pula pada kharij, ada tujuh perkara:
1. QUDRAT ertinya Kuasa, Takluk pada
segala mumkinun
2. IRADAT ertinya Menentukan, takluk
pada segala mumkinun
3. ILMU ertinya Mengetahui, takluk
pada segala yang wajib, mustahil dan ja’iz bagi aqal.
4. HAYAT ertinya Hidup, tiada
takluk, tetapi syarat bagi aqal kita menerima adanya sifat-sifat yang lain.
5. SAMA’ ertinya Mendengar, takluk
pada segala yang maujud.
6. BAShAR ertinya Melihat, takluk
pada segala yang maujud.
7. KALAM ertinya Berkata-kata
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
1. Qudrat ertinya Kuasa
Adapun hakikat Qudrat itu iaitu satu
sifat yang Qadim lagi azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka
dengan Dia mengadakan dan meniadakan bagi segala mumkin muafakat dengan
Iradat-Nya. Adapun erti mumkin itu barang yang harus adanya atau tiadanya
Adapun mumkin itu empat bahagian:
a. Mumkin Maujuud ba’dal ‘adum,
iaitu mumkin yang pada masa sekarang, dahulu tiada, seperti: langit, bumi dan
kita semuanya.
b. Mumkin Ma’dum ba’dal wujud, iaitu
mumkin yang tiada pada masa sekarang ini dahulunya ada, seperti: nabi Adam as,
dan datok-datok nenek kita yang sudah tiada.
c. Mumkin sayuzad, iaitu mumkin yang
akan datang seperti hari kiamat, syurga dan neraka.
d. Mumkin Ilmu Allah annahu
lamyujad, iaitu mumkin yang di dalam Ilmu Allah Ta’ala, tetapi tiada dijadikan
seperti hujan emas, Air laut rasanya manis, dan banyak yang lain lagi.
Lawannya ‘Ujdzun ertinya lemah,
iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Allah Ta’ala itu
lemah, kerana jikalau Ia lemah nescaya tiadalah ada alam ini kerana yang lemah
itu tiada dapat memperbuat suatu perbuatan. Maka sekarang alam ini telah nyata
adanya bagaimana yang kita lihat sekarang ini, maka menerimalah aqal kita wajib
diterima aqal, bagi-Nya bersifat Qudrat dan mustahil lawannya ‘Ujdzun.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al
Qur’an: wallahu ‘ala kulli sai’in-qodir, ertinya Allah Ta’ala itu berkuasa atas
tiap-tiap sesuatu.
Tetaplah dalam Hakikat Qudrat itu
difahami dengan memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa
yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
*
Qudrat Allah Ta’ala Qadim atau
sedia, tiada diawali dengan lemah.
*
*
Qudrat Allah Ta’ala Baqa’ atau
Kekal, tiada diakhiri dengan lemah.
*
*
Qudrat Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu
lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian
misal.
*
*
Qudrat Allah Ta’ala itu
Qo’imumbizzatihi atau berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada
sesuatu, dan tiada mengambil faedah.
*
*
Qudrat Allah Ta’ala itu Wahdaniyah,
atau Esa, tiada kam muttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil
(tiada bercerai dengan sifat yang lain).
2. Iradat ertinya
Menentukan/berkehendak
Adapun hakikat Iradat itu satu sifat
yang Qadim lagi azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala maka dengan Dia
menentukan sekalian mumkin adanya atau tiadanya, muafakat dengan Ilmu-Nya.
Adapun Iradat Allah Ta’ala
menentukan enam perkara:
a. Menentukan mumkin itu Ada atau
tiadanya
b. Menentukan Tempat mumkin itu
c. Menentukan Jihat mumkin itu
d. Menentukan Sifat mumkin itu
e. Menentukan Qadar mumkin itu
f. Menentukan Masa mumkin itu
Lawannya Karahat ertinya tiada
menentukan atau tiada berkehendak, iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal
sekali-kali dikatakan Allah Ta’ala itu tiada menentukan atau tiada berkehendak,
kerana jikalau tiada Ia menentukan atau tiada Ia berkehendak mengadakan alam
ini atau meniadakan alam ini nescaya tiadalah baharu (Berubah) alam ini maka
sekarang alam ini telah nyata adanya perubahan, ada siang ada malam, ada yang
datang ada yang pergi, seperti yang telah kita lihat dengan mata kepala kita
sendiri, maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala bersifat Iradat dan
mustahil lawannya Karahat.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al
Qur’an: fa’allu limaa yuriy d’, ertinya berbuat Allah Ta’ala dengan barang yang
ditentukan-Nya.
Adapun Iradat dengan amar dan nahi
itu tiada berlazim kerana:
Ada kalanya disuruh tetapi tiada
dikehendaki seperti Abu jahal, Abu lahab dan segala pengikutnya. Ada kalanya
disuruh dan dikehendaki seperti Abu Baqa’r dan segala sahabat yang lain. Ada
kalanya tiada disuruh dan tiada dikehendaki seperti kafir yang banyak.
Adakalanya tiada disuruh tetapi dikehendaki seperti mengerjakan yang haram dan
makruh seperti Nabi Adam as dan Hawa.
Tetaplah dalam Hakikat Iradat itu
difahami dengan memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa
yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
*
Iradat Allah Ta’ala Qadim atau
sedia, tiada diawali dengan Karahat.
*
*
Iradat Allah Ta’ala Baqa’ atau
Kekal, tiada diakhiri dengan Karahat.
*
*
Iradat Allah Ta’ala itu
Mukhalafatuhu lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari
sekalian misal.
*
Iradat Allah Ta’ala itu
Qo’imumbizzatihi atau berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada
sesuatu, dan tiada mengambil faedah.
*
*
Iradat Allah Ta’ala itu Wahdaniyah,
atau Esa, tiada kam muttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil
(tiada bercerai dengan sifat yang lain).
3. Ilmu ertinya Mengetahui
Adapun hakikat Ilmu itu iaitu satu
sifat yang Qadim lagi azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala maka
dengan Dia Mengetahui pada yang wajib, pada yang mustahil, dan pada yang harus.
Adapun yang wajib itu zat dan
sifatNya, maka mengetahui Ia zatNya dan sifatNya yang Kamalat.
Adapun yang mustahil itu iaitu yang
menyekutui ketuhanannya atau yang kekurangan baginya maka mengetahui Ia tiada
yang menyekutui bagi ketuhanan-Nya dan yang kekurangan pada-Nya.
Adapun yang harus itu sekalian alam
ini maka mengetahui Ia segala perkara yang ada pada masa sekarang ini, segala
perkara yang sudah tiada dan segala perkara yang akan diadakan lagi dan tiada
terdinding yang dalam Ilmu-Nya sebesar jarah jua pun, semuanya diketahui-Nya
dengan Ilmu-Nya yang Qadim
Lawannya Jahil, ertinya bodoh, iaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia Jahil atau bodoh
kerana jikalau ia Jahil atau bodoh nescaya tiadalah teratur atau tersusun
segala pekerjaan di dalam alam ini maka sekarang alam ini telah teratur dan
tersusun dengan baiknya, maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala
bersifat Ilmu dan mustahil lawannya Jahil atau bodoh.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al
Qur’an: wallahu bikulli syai’in ‘alimun, ertinya Allah Ta’ala mengetahui
tiap-tiap sesuatu.
Tetaplah dalam Hakikat Ilmu itu
difahami dengan memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa
yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
*
Ilmu Allah Ta’ala Qadim atau sedia,
tiada diawali dengan jahil.
*
*
Ilmu Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal,
tiada diakhiri dengan jahil.
*
*
Ilmu Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu
lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian
misal, dan tiada terdinding.
*
*
Ilmu Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi
atau berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
*
*
Ilmu Allah Ta’ala itu Wahdaniyah,
atau Esa, tiada kam muttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil
(tiada bercerai dengan sifat yang lain).
4. Hayat ertinya Hidup
Adapun hakikat Hayat itu satu sifat
yang Qadim lagi azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka dengan Dia
zohirlah sifat yang lain-lain.
Lawannya maut ertinya mati, iaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia mati kerana jikalau
Ia mati nescaya tiadalah ada sifat yang lain seperti Qudrat, Iradat dan Ilmu
maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala bersifat hayat dan mustahil
lawannya maut.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al
Qur’an: huwal hayyuladzii laa yamuut, ertinya Dia yang Hidup yang tiada mati.
Tetaplah dalam Hakikat Hayat itu
difahami dengan memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa
yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
*
Hayat Allah Ta’ala Qadim atau sedia,
tiada diawali dengan maut.
*
*
Hayat Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal,
tiada diakhiri dengan maut.
*
*
Hayat Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu
lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian
misal.
*
*
Hayat Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi
atau berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
*
*
Hayat Allah Ta’ala itu Wahdaniyah,
atau Esa, tiada kam muttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil
(tiada bercerai dengan sifat yang lain)
5. Sami’ ertinya Mendengar
Adapun hakikat Sami’ itu iaitu satu
sifat yang Qadim lagi azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka
dengan Dia mendengar segala yang maujud sama ada yang maujud itu Qadim atau
Muhadas.
Adapun maujud yang Qadim iaitu dzat
dan Sifat-Nya, maka mendengar Ia akan Kalam-Nya yang tiada berhuruf dan
bersuara, dan yang muhadas iaitu sekalian alam ini maka mendengar Ia akan
segala perkara yang ada pada masa sekarang ini, segala perkara yang sudah tiada
dan segala perkara yang akan diadakan lagi, maka tiada terdinding
pendengarannya oleh sebab jauh atau tersembunyi.
Lawannya Sumum, ertinya pekak atau
tuli iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia pekak
atau tuli kerana jikalau Ia pekak atau tuli nescaya tiadalah dapat Ia memperkenankan
seruan makhluk-Nya padahal Menyuruh Ia kepada sekalian makhluk-Nya dengan
meminta seperti firman-Nya dalam Al Qur’an: ud’uunii astajib lakum, ertinya
mintalah olehmu kepadaKu nescaya Aku perkenankan.
Maka menerimalah aqal kita wajib
bagi Allah Ta’ala bersifat Sami’ dan mustahil lawannya Sumum, pekak atau tuli,
adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: wallahu sami’un ‘alimun, ertinya
Allah Ta’ala itu yang mendengar dan yang mengetahui .
Tetaplah dalam Hakikat Sami’ itu
difahami dengan memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa
yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
*
Sami’ Allah Ta’ala Qadim atau sedia,
tiada diawali dengan pekak.
*
*
Sami’ Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal,
tiada diakhiri dengan pekak.
*
*
Sami’ Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu
lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian
misal, dan tiada terdinding.
*
*
Sami’ Allah Ta’ala itu
Qo’imumbizzatihi atau berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada
sesuatu.
*
*
Sami’ Allah Ta’ala itu Wahdaniyah,
atau Esa, tiada kam muttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil
(tiada bercerai dengan sifat yang lain).
6. Bashir ertinya Melihat
Adapun hakikat Bashir itu satu sifat
yang Qadim lagi azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka dengan Dia
melihat segala yang maujud sama ada yang maujud itu Qadim atau muhadas.
Adapun maujud yang Qadim itu dzat
dan sifat-Nya, maka melihat Ia akan dzat-Nya yang tiada berupa dan berwarna dan
sifat-Nya yang kamalat.
Adapun maujud yang muhadas itu
sekalian alam ini maka melihat Ia akan segala perkara yang ada pada masa
sekarang ini, segala perkara yang sudah tiada dan segala perkara yang lagi akan
diadakan. Tiada terdinding yang pada penglihatan-Nya oleh sebab jauh atau
sangat halusnya atau sangat kelamnya.
Lawannya ‘Umyun, ertinya buta, iaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia buta kerana jikalau
Ia buta maka jadilah Ia kekurangan. Maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah
Taa’la itu bersifat Bashir dan mustahil lawannya ‘Umyun atau buta
Adapun dalilnya firman-Nya dalam
AlQur’an: wallahu bashirun bimaa ta’maluun, ertinya Allah Ta’ala itu melihat
apa yang kamu kerjakan.
Tetaplah dalam Hakikat Bashir itu
difahami dengan memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa
yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
*
Bashir Allah Ta’ala Qadim atau
sedia, tiada diawali dengan buta.
*
*
Bashir Allah Ta’ala Baqa’ atau
Kekal, tiada diakhiri dengan buta.
*
*
Bashir Allah Ta’ala itu
Mukhalafatuhu lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari
sekalian misal, dan tiada terdinding.
*
*
Bashir Allah Ta’ala itu
Qo’imumbizzatihi atau berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada
sesuatu.
*
*
Bashir Allah Ta’ala itu Wahdaniyah,
atau Esa, tiada kam muttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kam mumfasil
(tiada bercerai dengan sifat yang lain).
7. Kalam ertinya Berkata-kata
Adapun hakikat Kalam itu satu sifat
yang Qadim lagi azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka dengan Dia
berkata-kata pada yang wajib seperti firman-Nya: fa’lam annahu laailahaillalah,
ertinya ketahui oleh mu bahawasanya tiada tuhan melainkan Allah, dan
berkata-kata pada yang mustahil dengan firman-Nya: laukana fiyhima aa lihatun
illallah lafasadatu, ertinya jikalau ada tuhan yang lain selain daripada Allah
maka binasalah segala-galanya. dan berkata pada yang harus dengan firman-Nya:
wallahu kholaqokum wamaa ta’maluun, ertinya Allah Ta’ala jua Yang menjadikan
kamu dan barang perbuatan kamu.
Lawannya Bukmum, ertinya kelu atau
bisu iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia bisu atau
kelu kerana jikalau Ia bisu atau Kelu tiadalah dapat Ia menyuruh atau mencegah
dan menceritakan segala perkara seperti hari kiamat, syurga, neraka dan
lain-lain. Maka sekarang suruh dan cegah itu ada pada kita seperti suruh kita
sembahyang dan cegah kita berbuat ma’siat. Maka menerimalah aqal kita wajib
bagi Allah Ta’ala itu bersifat Kalam dan mustahil lawannya bukmum, kelu atau
bisu. Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: wa kallamallaahu muusa
taklimaan, ertinya berkata-kata Allah Ta’ala dengan nabi Musa as dengan
sempurna kata.
Adapun Kalam Allah Ta’ala itu satu
sifat jua tiada Ia berbilang tetapi berbagi-bagi dipandang dari segi perkara
yang dikatakan-Nya apabila Ia menunjukkan kepada suruh maka dinamakan amar
seperti suruh sembahyang dan puasa dan lain-lain, jika Ia menunjukkannya kepada
cegah atau larangan maka dinamakan nahi seperti cegah berjudi., minum arak dan
lain-lain, jika Ia menunjukkan pada cerita dinamakan akhbar, seperti cerita
raja Fir’aun , Namrudz, dan lain-lain. jika Ia menunjukkan pada khabar gembira
dinamakan Wa’ad seperti balas syurga pada orang beriman dan ta’at dan
lain-lain, jika Ia menunjukkan pada khabar menakutkan maka dinamakan Wa’id,
seperti janji balas neraka dan azab bagi orang yang berbuat maksiat dan kafir.
Tetaplah dalam Hakikat Kalam itu
difahami dengan memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa
yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah
Ta’ala.
*
Kalam Allah Ta’ala Qadim atau sedia,
tiada diawali dengan kelu.
*
*
Kalam Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal,
tiada diakhiri dengan kelu.
*
*
Kalam Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu
lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian
misal, tiada terdinding dan tiada berhuruf atau bersuara.
*
*
Kalam Allah Ta’ala itu
Qo’imumbizaatihi atau berdiri pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada
sesuatu.
*
*
Kalam Allah Ta’ala itu Wahdaniyah,
atau Esa, tiada kam muttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kam munfasil
(tiada bercerai dengan sifat yang lain).
Bahagian IV: Sifat Ma’nawiyyah
Adapun hakikat sifat ma’nawiyah itu:
hiyal halul wajibatu lidzati madaamati lidzati mu’allalati bi’illati, ertinya
hal yang wajib bagi dzat selama ada dzat itu dikeranakan suatu kerana iaitu
Ma’ani, umpama berdiri sifat Qudrat pada dzat maka baru dinamakan dzat itu
Qadirun, ertinya Yang Kuasa, Qudrat sifat Ma’ani, Qadirun sifat Ma’nawiah maka
berlazim-lazim antara sifat Ma’ani dengan sifat Ma’nawiah, tiada boleh bercerai
iaitu tujuh sifat pula:
1. QADIRUN, ertinya Yang Kuasa,
melazimkan Qudrat berdiri pada dzat
2. MURIIDUN, ertinya Yang Menentukan
maka melazimkan Iradat yang berdiri pada dzat
3. ‘ALIMUN, ertinya Yang Mengetahui
maka melazimkan ‘Ilmu yang berdiri pada dzat
4. HAYYUN, ertinya Yang Hidup
melazimkan Hayyat yang berdiri pada dzat
5. SAMI’UN, ertinya Yang Mendengar
melazimkan Sami’ yang berdiri pada dzat
6. BASIRUN, ertinya Yang Melihat
melazimkan Basir yang berdiri pada dzat
7. MUTTAKALLIMUN, ertinya Yang
Berkata-kata melazimkan Kalam yang berdiri pada dzat
Bahagian V: Sifat Istighna
Ertinya sifat Kaya, Hakikat sifat
Istighna: mustaghniyun ’angkullu maa siwahu, ertinya Kaya Allah Ta’ala itu
daripada tiap-tiap yang lain.
Apabila dikatakan Kaya Allah Ta’ala
daripada tiap-tiap yang lain, maka wajib bagi-Nya bersifat dengan sebelas (11)
sifat, jikalau kurang salah satu daripada sebelas (11) sifat itu maka tiadalah
dapat dikatakan Kaya Allah Ta’ala daripada tiap-tiap yang lainnya.
Adapun sifat wajib yang 11 itu
ialah:
Wujud, Qidam, Baqa’, Mukhalafatuhu
lil hawaditsi, Qiyamuhu binafsihi, Sami’, Bashir, Kalam, Sami’un, Bashirun dan Muttakalim.
Selain sebelas (11) sifat yang wajib
itu ada tiga (3) sifat yang harus (Jaiz) yang termasuk pada sifat Istighna
iaitu
1. Mahasuci dari pada mengambil
faedah pada perbuatan-Nya atau pada hukum-Nya, lawannya mengambil faedah, iaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali kerana jikalau mengambil faedah
tiadalah Kaya Ia daripada tiap-tiap yang lainnya kerana lazim diwaktu itu
berkehendak Ia pada menghasilkan hajat-Nya
2. Tiada wajib Ia menjadikan alam
ini. Lawannya wajib iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali kerana
jikalau wajib Ia menjadikan alam ini tiadalah Ia Kaya daripada tiap-tiap yang
lainnya, kerana lazim diwaktu itu berkehendak Ia kepada yang menyempurnakan-Nya
3. Tiada memberi bekas suatu
daripada kainat-Nya dengan kuatnya. Lawannya memberi bekas iaitu mustahil tiada
diterima oleh aqal sekali-kali kerana jikalau memberi sesuatu daripada
kainat-Nya dengan kuatnya tiadalah Kaya Ia pada tiap-tiap yang lainnya kerana
lazim diwaktu itu berkehendak Ia mengadakan sesuatu dengan wasitoh
Bahagian VI: Sifat Iftiqor ilahi
Ertinya sifat berkehendak: hakikat
sifat Ifthiqor: wamuftaqirun ilaihi kullu maa ’adaahu, artinya berkehendak
tiap-tiap yang lainnya kepada-Nya.
Apabila dikatakan berkehendak
tiap-tiap yang lain kepada-Nya maka wajib bagi-Nya bersifat dengan sembilan (9)
sifat, jikalau kurang salah satu daripada sembilan (9) sifat ini maka tiadalah
dapat berkehendak tiap-tiap yang lainya kepada-Nya,
Adapun sifat wajib yang sembilan (9)
itu adalah:
1. Qudrat 2. Iradat 3. Ilmu 4. Hayat
5. Qodirun 6. Muridun 7. ‘Alimun 8. Hayyun 9. Wahdaniah
Selain dari sembilan (9) sifat yang
wajib itu ada dua (2) sifat yang harus termasuk pada sifat Ifthiqor:
1. Baharu sekalian alam ini. Lawannya
Qodim iaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali kerana jikalau alam
ini Qodim tiadalah berkehendak tiap-tiap yang lainnya kepada-Nya kerana lazim
ketika itu bersamaan darjat-Nya
2. Tiada memberi bekas sesuatu
daripada kainatnya dengan tobi’at atau dzatnya. Lawannya memberi bekas iaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali kerana jikalau memberi bekas
sesuatu daripada kainat dengan tobi’at niscaya tiadalah berkehendak tiap-tiap
yang lain kepada-Nya kerana lazim ketika itu terkaya sesuatu daripadaNya.
Maka sekarang telah nyata pada kita
bahawa dua puluh delapan (28) sifat Istighna dan dua puluh dua (22) sifat
Ifthiqar maka jumlahnya jadi limapuluh (50) ‘aqaid yang terkandung di dalam
kalimah laa ilaha ilallaah, maka jadilah makna hakikat laa ilaha ilallaah itu
dua: laa mustaghniyun an kullu maasiwahu, ertinya tiada yang kaya dari
tiap-tiap yang lainnya dan wa muftaqirun ilaihi kullu ma’adahu, ertinya dan
berkehendak tiap-tiap yang lain kepadaNya.
Ini makna yang pertama maka daripada
makna yang dua itu maka jadi empat (4):
1. Wajibal wujud, iaitu yang wajib
adanya.
2. Ishiqoqul ibadah, iaitu yang
mustahak bagi-Nya ibadah
3. Kholikul ‘alam, iaitu yang
menjadikan sekalian alam
4. Maghbudun bihaqqi, iaitu yang
disembah dengan sebenar-benarnya.
Ini makna yang kedua maka daripada
makna yang empat (4) itu jadi satu (1) iaitu:
Laa ilaha ilallaah, Laa ma’budun
ilallah, ertinya tiada Tuhan yang disembah dengan sebenarnya melainkan Allah.
Ini makna yang ketiga penghabisan
maka jadilah kalimah laa ilaha ilallaah itu menghimpun nafi dan isbat
Adapun yang dinafikan itu sifat
Istighna’ dan sifat Ifthikhor berdiri pada yang lain dengan mengatakan: laa
ilaha dan diisbatkan sifat Istighna’ dan sifat Ifthikhor itu berdiri pada dzat
Allah Ta’ala dengan mengatakan kalimah Ilallaah
Laa = nafi, Ilaha = menafi, illa =
isbat, Allah = meng-isbat
Yang kedua kalimah laa ilaha
ilallaah itu nafi mengandungi isbat dan isbat mengandung nafi seperti sabda
nabi : laa yufarriqu bainannafi wal-isbati wamam farroqu bainahumaa fahuwa
kaafirun, ertinya Tiada bercerai antara nafi dan isbat dan barang siapa
menceraikan kafir. Seperti asap dengan api. Asap itu bukan api dan asap itu
tidak lain daripada api. Asap tetap asap dan api tetap api: tetapi asap itu
menunjukkan ada api inilah ertinya nafi mengandungi isbat dan isbat mengandung
nafi. Tiada bercerai dan tiada bersekutu.
Wallahu a’lam
Tidak ada komentar:
Posting Komentar