Total Tayangan Halaman

Minggu, 28 Oktober 2012

KEUTAMAAN SHOLAT SUNNAH SESUDAH WUDU"


KEUTAMAAN SHOLAT SUNNAH SESUDAH WUDU”
Sunnahnya Dua Rakaat Sesudah Wudhu

1143. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata kepada Bilal:

"Hai Bilal, beritahukanlah kepada saya dengan suatu amalan yang paling engkau harapkan pahalanya serta yang engkau amalkan dalam Islam, kerana sesungguhnya saya mendengar suara derap kedua terompahmu di mukaku di dalam syurga." Bilal menjawab: "Saya tidak melakukan sesuatu amalan yang lebih saya harapkan di sisiku daripada kalau saya habis bersuci sesuatu sucian dalam waktu malam ataupun siang, melainkan saya tentu bersembahyang dengan sucianku itu, sebagaimana yang ditentukan untukku - yakni setiap habis berwudhu
lalu melakukan shalat sunnah wudhu." (Muttafaq alaih)

Ini adalah lafaznya Imam Bukhari

Addaffu dengan fa
ialah suara terompah dan gerakannya di atas bumi.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar