Total Tayangan Halaman

Selasa, 01 Juli 2014

cara wudu' dan sholat nabi saw



Wuduk-Mengusap atau Membasuh kaki.
Ayat al-Qur’an: “…. Dan sapu kepalamu dan kakimu hingga kepada dua tulang pergelangan….” [5:6]

Menyapu atau Membasuh Kaki di dalam Wuduk
Dari buku Masa’il Fiqhiyya
oleh al-Imam ‘Abd al-Husayn Sharif al-Din al-Musawi
Para ulama’ Islam telah bertentangan pendapat pada cara melaksanakan wudu’ yang diperuntukkan pada bahagian kaki. Umumnya ahli-ahli fiqah telah mengatakan [dan diantara mereka para Imam yang empat], bahawa adalah wajib khususnya pada membasuh [kaki]. Dawud b. Ali dan al-Nasir li'l-Haqq, adalah diantara para-para Imam Zaydiyyah, telah mengatakan adalah wajib untuk mencantumkan diantara membasuh dan menyapu, sedangkan sebahagian yang lain pula telah berkata, sesaorang boleh memilih satu dari keduanya. Imami [di dalam mengikuti para Imam dari keluarga yang disucikan] telah berkata adalah wajib pada menyapu sahaja.
Pembuktian dari Imami (Syiah)
Buktinya adalah kata-kata Allah yang maha Tinggi:
·        ‘ Dan sapulah kepala kamu dan kaki kamu kepada ke dua tulang pergelangan.’ [5:6]
Bagi kami, penjelasan seperti yang diterangkan oleh Imam al-Razi adalah mencukupi. Apabila berhujah berdasarkan pada ayat ini, dia mengatakan dengan khusus [terpeinchi]:
“ Bukti bagi mereka yang mengatakan adalah wajib pada menyapu, telah diasaskan pada dua pengertian bacaan yang terkenal di dalam kenyataan [ayat al-Qur’an] ‘ dan kaki kamu ’ [ayat 5:6].
Ibn Kathir, Hamza, Abu `Amr dan `Asim – mengasaskan dari sampaian Abu Bakr – telah menjelaskannya dalam bentuk hubungan-kait; dan Nafi', Ibn `Amir dan `Asim telah menjelaskan, menurut dari tradisi [hadith] yang disampaikan oleh Hafs, dalam bentuk sendi nama.”
Dia (al-Razi) berkata: “ Maka kami kata, bagi penjelasan dalam bentuk hubung-kait, maka perlulah kaki [di dalam ayat tersebut] di hubung-kaitkan dengan kepala. Dari itu, sebagaimana wajibnya pada menyapu bahagian kepala, begitulah juga [wajib dilakukan] kepada kaki."
Al-Razi berkata: " Jika dikatakan, mengapa tidak dibolehkan untuk mengatakan [perkataan kaki] berkesudahan dalam bentuk hubung-kait, itu adalah disebabkan oleh peraturan tatabahasa [yang mengatakan] bahawa bentuk hubung-kait, dimuatkan berasaskan pada apa yang terdekat padanya seperti di dalam kata-kata ‘lobang bagi cicak telah musnah’ dan ‘Pemimpin bagi rakyat telah diselimuti di dalam pakaian? ”
Kami katakan: Ini tidak boleh diterima atas beberapa sebab:
1] Peraturan [tatabahasa] berbentuk hubung-kait, yang dimuatkan berasaskan pada perkataan terdekat padanya, telah dianggap sebagai satu kesalahan [dari segi bentuk tatabahasa], tetapi yang telah diterima pakai disebabkan oleh keperluan puisi, sedangkan kata-kata Tuhan semestinya jauh lebih mulia dari itu.
2] Peraturan tatabahasa yang diatas hanya digunakan, dimana kemungkinan kekeliruan dapat dihindarkan darinya, seperti kata-kata ‘lobang bagi cicak telah musnah’ kerana adalah perlu untuk diketahui bahawa musnah tidak dikatakan kepada cicak, bahkan sebenarnya kepada lobang, sedangkan tidak terdapat perlindungan dari kekeliruan didalam ayat [al-Qur’an] ini.
3] Peraturan [tatabahasa] berbentuk hubung-kait telah dimuatkan, berasaskan kepada perkataan yang terdekat padanya, ini boleh digunakan hanya apabila tidak terdapat sendi nama [lobang bagi cicak telah musnah], tetapi apabila terdapat sendi nama, maka Arab tidak menggunakannya.’ Dan al-Razi menambah, katanya lagi: ‘ Terhadap pada bacaan [bahagian kaki di dalam ayat tersebut] di dalam bentuk sendi nama, mereka telah berkata bahawa ini juga memerlukan kepada menyapu dan itu disebabkan oleh kata-kataNya ‘ Dan sapulah kepala kamu,’ [perkataan] kepala [di dalam ayat tersebut] adalah di dalam kedudukan sendi nama, disebabkan oleh arahan ‘sapu’ - kerana [kepala] adalah objek [di dalam ayat itu], tetapi ianya [telah dituliskan] dalam bentuk hubung-kait disebabkan oleh sendi nama ba. Maka jika ‘kaki’ dihubung-kaitkan kepada ‘kepala’ [di dalam ayat itu] maka kita dibolehkan pada membaca ‘kaki’ dalam bentuk sendi nama, sepertimana ia dihubung-kaitkan kepada kedudukan kepala [yang di dalam bentuk sendi nama di dalam ayat itu].
Kita juga diperbolehkan pada membacanya di dalam bentuk hubung-kait seperti di dalam keadaan bersambung [terhadap sendi nama yang ternyata].’ Dia berkata: “ Jika ini telah jelas, maka kami katakan, jelaslah bagi kami bahawa telah diperbolehkan bahawa ‘amil [faktor; unsur] [perkataan yang mempengaruhi yang lain dalam menentukan bentuk kata majmuk] bagi sendi nama, di dalam kata-kataNya ‘… dan kaki kamu…’ menjadi ‘sapu’ di dalam kata-kataNya itu. [Bagaimanapun] adalah dibolehkan juga bahawa [‘amil] menjadi ‘basuh’ di dalam kata-kataNya, tetapi itu jika kedua-dua ‘amil tersebut dicantumkan di dalam satu perkataan, maka yang terhampir adalah yang terbaik [untuk digunakan]’ Dia berkata: “Adalah wajib bahawa ‘amil bagi sendi nama di dalam kata-kataNya ‘dan kaki kamu’ menjadikan arahanNya pada ‘sapu.’ [Al-Razi berkata]: ‘Maka telah jelas bahawa pembacaan pada ‘dan kaki kamu’ dalam bentuk sendi nama juga membawa kepada menyapu [bahagian kaki]
Kemudian mereka [membantah] mengatakan bahawa ini [menyapu] tidak boleh dipertahankan dengan tradisi, kerana kesemuanya dalam bentuk tradisi tunggal dan pembatalan al-Qur’an oleh tradisi tunggal tidak diperbolehkan. Ini adalah kata-katanya, perkataan demi perkataan, tidak ada yang ditinggalkan, tetapi dia [al-Razi] berkata selanjutnya: ”Terdapat banyak tradisi yang disampaikan pada wajibnya membasuh. Membasuh [kaki] termasuk menyapu sedang kes sebaliknya tidak begitu. Dari itu membasuh adalah lebih dekat kepada berhati-hati dan berwaspada. Maka adalah wajar pada memilihnya [basuh]. Atas dasar ini, adalah perlu untuk meyakinkan bahawa membasuh kaki mengambil tempat menyapu” dst. Saya katakan; terhadap tradisi mengenai membasuh, kamu akan tahu pandangan para-para Imam dari ahl al-bayt dan sahabat-sahabat mereka mengenainya kemudian, Insya Allah.
Terhadap dari kata-katanya, bahawa membasuh termasuklah menyapu, ini adalah satu kesalahan yang nyata, bahkan keduanya adalah dua perkara yang berlainan dari sudut bahasa, menurut adat kelaziman dan juga syariah.
Adalah perlu diingati bahawa membasuh kaki tidak boleh mengambil tempat menyapu. Imam al-Razi telah berdiri diantara dua yang berlainan; pertentangan diantara ayat al-Qur’an yang termaktub, dan dalam pandangan dia, tradisi yang sahih; dari itu dia telah mengelirukan dirinya dengan berkata bahawa membasuh termasuklah menyapu dan itu lebih hampir kepada cara yang amat berhati-hati dan bahawa ianya telah mengambil tempat menyapu.
Di dalam melakukan ini, pada fikirannya, dia telah menyatukan firman dan tradisi. Jika sesaorang meneliti hujah yang dipertahankannya, mereka akan dapati bahawa dirinya di dalam kekeliruan.
Tidakkah telah terdapat firman yang jelas menunjukkan pada wajibnya menyapu pada kaki, dari itu tidaklah perlu menjadikan membasuh mengambil tempat menyapu, maka teliti dan renongkanlah baik-baik.
Sekumpulan ulama fiqh dan Bahasa Arab telah menjalani laluan ini, diantara mereka seorang penyelidik dan juga ahli fiqh, Shaykh Ibrahim al-Halabi yang telah mengkaji ayat mengenai wudu’ di dalam bukunya bertajuk, “Ghaniyah al-Mutamla fi sharh maniyya al-musalli ‘ala madhhab al-Hanafi..” Dia berkata: ”Ianya [kaki di dalam ayat yang disebutkan], telah di huraikan dengan yang tujuh [cara huraian] dalam bentuk sendi nama dan juga hubung-kait, pendapat yang masyhur [pada huraian ini] adalah dalam bentuk sendi nama; iaitu yang bergabong kepada ‘pada muka kamu’; dan dalam bentuk hubung-kait yang dimuatkan pada perkataan tersebut dengan apa yang terdekat padanya.” Dia [al-Halabi] berkata: “Dan pandangan yang betul adalah, bahawa kaki bergabong kepada kepala di dalam dua cara penghuraian, [ianya boleh dihuraikan secara] sendi nama disebabkan oleh kedudukannya di dalam ayat [kerana ia adalah objek di dalam ayat tersebut] dan ianya [kaki di dalam ayat itu] boleh dihuraikan dalam bentuk hubung-kait disebabkan oleh sendi nama.” Dia meneruskan lagi: “Itu adalah disebabkan larangan pada sendi nama [bagi kaki] dikaitkan kepada ‘pada muka kamu’ disebabkan oleh terpisahnya diantara sendi nama (‘atf) dengan apa yang digabongkan kepadanya (ma`tuf alayh), disebabkan dari ayat yang berasingan [iaitu menyapu kepala kamu].” Dia berkata: “Dan peraturannya adalah bahawa tidak seharusnya terdapat perpisahan diantara keduanya [sendi nama dan dengan apa yang bergabong dengannya] oleh perkataan, jauh sekali oleh satu ayat. Kami tidak pernah dengar dalam bahasa arab tulen bahawa; saya memukul Zayd dan saya melintasi Abu Bakr dan ‘Amr dengan sendi nama ‘Amr digabongkan kepada Zayd. Mengenai bentuk hubung-kait yang dimuatkan berasaskan kepada perkataan yang terhampir kepadanya, ianya amat kurang terjadi di dalam sifat nama seperti kata-kata sebahagian dari mereka: “Lobang ini bagi cicak telah musnah”
Dan diantara mereka yang telah menjalani laluan yang jelas ini adalah Abu’l-Hasan al-Imam Muhammad b ‘Abd al-Hadi yang dikenali sebagai al-Sanadi, di dalam komennya terhadap Sunan Ibn Maja. Dia berkata [setelah pasti bahawa maksud yang jelas dari al-Qur’an adalah sapu]: “ Menyapu adalah maksud yang jelas dari kitab kerana penghuraiannya dalam bentuk hubung-kait adalah jelas di dalamnya, bagaimanapun, menekankan penghuraian dalam bentuk sendi nama dengan menjadikannya penyambong pada kedudukan [di dalam ayat] adalah lebih baik dari mengutamakan penghuraiannya dalam bentuk hubung-kait dari bentuk sendi nama, seperti yang huraikan oleh ahli-ahli bahasa.’ [Dia berkata]: ‘Dengan melakukan ini juga, kita adalah bebas dari terpisahnya oleh ayat yang asing diantara sendi nama dan dengan apa yang bergabong dengannya.
Maka maksud yang jelas dalam al-Qur’an adalah sapu.” Ini adalah kata-kata beliau, tetapi sama seperti yang lainnya, dia merasakan perlu untuk menghuraikan al-Quran menurut tradisi yang dengan jelas berkata mengenai basuh.”
Mengenai ayat ini, Imam al-Zamakhshari telah menjelaskan dengan mendalam pada bukunya al-Kashshaf dengan berkata: “Kaki adalah diantara tiga anggota yang perlu dibasuh dengan mencurahkan air diatasnya; ianya [kaki] adalah tempat dimana kita dilarang melakukan pembaziran air [ini perlu diamalkan], dari itu ianya telah digabongkan kedalam anggota ketiga wudu’ [iaitu] yang disapu; ia telah digabongkan kepada [kepala] bukan untuk disapu tetapi untuk menunjukkan betapa perlunya untuk tidak membazirkan air ketika mencurahkannya kekaki.” Dia berkata: “Dan ayat itu mengatakan “sehingga kepada tulang-tulang pergelangan” itu sebagai petunjuk terakhir [di dalam membasuh] untuk menghilangkan sebarang keraguan bagi mereka yang masih menyangka bahawa ianya [kaki] hendaklah disapu, oleh kerana tiada had yang telah dikenakan terhadap perbuatan sapu di dalam syariah.”
·        Ayat al-Qur’an: “…. Dan sapu kepalamu dan kakimu hingga kepada dua tulang pergelangan….” [5:6]
Inilah penghuraian yang telah diberikan untuk sendi nama bagi kaki terhadap kepala dan pada menyebutkan had [bagi sapu] pada bahagian kaki. Seperti yang kamu boleh lihat, tidak ada apa-apa di dalamnya yang di hasilkan dari perundangan syariah terhadap ayat yang termaktub ini. Tidak juga terdapat apa-apa mengenainya di dalam penghuraian tersebut [mengenai ayat al-Qur’an tersebut], dan tidak juga terdapat mana-mana ayat al-Qur’an yang membuktikannya [pandangan beliau].
Dia hanya sekadar mencuba untuk menterjemahkan ayat tersebut menurut dari sudut pandangannya, sepatutnya dia menghasilkan pandangan dari bukti yang ada. Dia telah melampaui batas di dalam spekulasinya [tekaannya], tiada siapa yang memberikan perhatian kepadanya, melainkan mereka-mereka yang yakin bahawa basuh pada kaki berasas dari perundangan fiqh yang utama.
Penghuraian ini sebagai suatu hasil untuk meyakinkan, tidak perlulah diberikan sebarang perhatian terutama setelah mereka sendiri mengakui bahawa pengertian yang jelas di dalam kitab [Allah] menunjukkan bahawa perlunya kepada menyapu.
Mencukupilah buat kami akan peraturan tatabahasa Arab bahawa kaki digabongkan kepada menyapu bahagian kepala, ini adalah menurut persetujuan dari asas puncanya [kitab Allah] dan juga perundangan fiqh.
Pandangan terhadap tradisi membasuh kaki
Tradisi pada membasuh [kaki] ada dua jenis, terdapat yang tidak menunjukkan jelas padanya, seperti tradisi ‘Abd Allah Ibn ‘Amr b. ‘As. Dia berkata – seperti yang disampaikan di dalam kedua-dua Sahih bahawa: “ Kami tertinggal dibelakang Rasul di dalam satu perjalanan, ketika kami berpergian bersama baginda. Kami sampai kepada baginda apabila waktu solat ‘asr telah masuk. Maka kami mula menyapu kaki kami dan baginda berkata:
·        “ Kesiksaan kepada tumit dari api neraka.”
Jika [tradisi] ini benar, ia telah menunjukkan kepada menyapu, oleh kerana baginda tidak melarangnya [menyapu] bahkan, baginda menekankan lagi kepada mereka, seperti yang kamu lihat. Baginda hanya menegur mereka, terhadap kotornya tumit mereka, tidak hairanlah, diantara mereka terdapat orang-orang arab yang benar-benar jahil, mereka membuang air kecil pada tumit kaki mereka, terutama sekali ketika di dalam perjalanan. Baginda mengancam mereka dengan api neraka supaya mereka tidak mendirikan solat dengan tumit yang kotor.
Diantara tradisi ini terdapat yang menunjukkan [wajibnya] membasuh seperti tradisi Humran, hamba Uthman b. Affan yang dimerdekakan. Dia berkata: “Saya melihat Uthman menuangkan [air] pada tangannya dari bekas air dan dia membasuhnya tiga kali. Kemudian dia meletakkan tangan kanannya untuk wudu’, kemudian dia membasuhnya, … ……..menarik nafas kemudian dia berlalu.”
Telah disampaikan di dalam tradisi ini bahawa Uthman kemudian membasuh setiap kaki tiga kali dan dia berkata:
·        “Saya melihat Rasul mengerjakan wudu’ sama seperti wudu’ yang saya telah kerjakan.”
Tradisi yang sama seperti ini, adalah tradisi dari ‘Abd Allah b. Zayd b. ‘Asim al-Ansari, yang telah dikatakan kepadanya:
·        “Lakukanlah wudu’ untuk kami seperti wudu’ yang dilakukan oleh Rasul Allah.”
Maka dia meminta bekas air dan dia menuangkannya ketangan dan hinggalah keakhir tradisi, ia menyatakan: ‘kemudian dia membasuh kakinya sampai ketulang pergelangan.” Kemudian dia berkata: “Inilah wudu’ Rasul Allah” dan tradisi yang lain yang disampaikan sama sebutannya seperti yang ini.
Terdapat bantahan terhadapnya atas banyak sebab:
1] Ianya bertentangan dengan kitab Allah yang maha Agung, dan [bertentangan] dengan apa yang para Imam dari keluarga yang disucikan telah persetujui. Kitab Allah dan Ahlul-Bayt adalah dua perkara penting dari peninggalan Rasul Allah yang tidak akan berpisah dan ummah tidak akan sesat jika mereka berpegang kepada keduanya, maka apa sahaja yang bertentangan dengan keduanya hendaklah ditolak.
Dari apa yang telah disampaikan oleh cendekiawan ummah dan penyimpan [yang arif, mahir mengenai] kitab Allah dan sunna Rasul, ‘Abd Allah b. Abbas adalah mencukupi untuk menyangkal [perbuatan] membasuh dan tradisi yang lemah [mengenai basuh].
Beliau sedang berhujah mengenai menyapu dan telah berkata,
·        “ Allah telah memerintahkan dua basuh dan dua sapu, tidakkah kamu lihat bahawa apabila Dia menyebutkan Tayammum, Dia mengarahkan dua sapu menggantikan dua basuh, dan Dia tinggalkan dua sapu yang terdapat pada wudu’?
Beliau kerap mengatakan bahawa wudu’ mengandongi dua basuh dan dua sapu dan apabila beliau mengetahui bahawa al-Rabi’, anak perempuan Ma’udh b. Afra al-Ansariyya, mengatakan bahawa Rasul pernah mengerjakan wudu’ ditempatnya dan baginda akan membasuh kakinya, beliau datang bertemu dengannya, dan bertanya mengenai perkara itu. Apabila dia menyampaikan kepada beliau, beliau [al-Abbas] berkata – tidak mengesahkan tetapi menyangkal dan berhujah – ‘manusia menolak [semuanya] tetapi pada membasuh, sesungguhnya saya tidak menemuinya di dalam kitab Allah selain dari menyapu.”
Kedua, jika ini [wajib membasuh kaki di dalam wudu’] adalah benar, ianya pasti telah disampaikan secara mutawatir [berturutan], kerana pentingnya untuk mengetahui mengenai cara mensucikan bahagian kaki di dalam wudu’ adalah keperluan umum untuk lelaki dan wanita di dalam ummah, bagi mereka yang merdeka dan juga hamba.
Ini adalah keperluan asas bagi mereka setiap hari dan malam. Jika [perintah] “janganlah menyapu”, telah difahami dari perintah ayat tersebut, maka mereka yang mengikuti syariah [mukallafun] pasti telah mengetahuinya dimasa Rasul Allah dan juga selepasnya. Ini adalah suatu perkara yang telah pasti diantara mereka; tradisi ini pastinya telah disampaikan secara turutan dari baginda Rasul sendiri pada setiap masa dan dimana sahaja dan pasti tidak terdapat ruang untuk menyangkal atau meraguinya. Oleh kerana perkara tidak begitu, maka lemahnya tradisi yang tidak berasas ini telah menjadi nyata kepada kami.
Ketiga, tradisi pada cara mensucikan kaki adalah bertentangan. Sebahagian darinya memerlukan kepada membasuh, seperti tradisi Humran dan Ibn ‘Asim, dan, seperti yang kamu telah baca, sebahagiannya menunjukkan kepada menyapu seperti tradisi yang disampaikan oleh al-Bukhari di dalam sahihnya. Semuanya telah disampaikan oleh Ahmad, Ibn Abi Shayba, Ibn Abi ‘Umar, al-Baghawi, al-Tabrani dan al-Mawardi, kesemuanya dari rantaian penyampai yang dipercayai. Dari Abu’l-Aswad dan ‘Ibad b. Tamim dengan penyampaian dari bapanya yang berkata: “Saya melihat Rasul Allah melakukan wudu’ dan menyapu kakinya.”
Begitulah juga, Shaykh (Tusi) telah menyampaikan tradisi yang sahih dari Zurara dan Bukayr, kedua-duanya adalah anak A`yan, dari al-Baqir (A.S.) bahawa beliau telah memperjelaskan wudu' Rasul Allah. Baginda menyapu kepala dan kaki sampai kepada tulang pergelangan dengan tapak tangannya dan baginda tidak mengambil air yang baru.
Telah disampaikan dari Ibn ‘Abbas bahawa beliau telah menjelaskan wudu’ Rasul Allah dan baginda menyapunya – seperti yang disampaikan di dalam Majma’ al-Bayan – pada kaki baginda.
Apabila tradisi saling bertentangan, punca rujukan adalah kitab Allah, yang maha Agung, kita tidak boleh menyimpang darinya.
Pandangan terhadap hujah mereka yang berasaskan ‘Istihsan’
[pandangan, tanggapan, buah fikiran yang terlebih baik]
Adakalanya yang majoriti berhujah pada mempertahankan membasuh kaki, mereka melihat amalan ini sebagai yang paling sesuai untuk kaki dari menyapunya, seperti mana menyapu lebih tepat untuk kepala dari membasuhnya, kerana kebanyakkan dari kekotoran yang berada di kaki tidak dapat dibersihkan, melainkan dengan membasuhnya tidak seperti kepala, yang dapat dibersihkan hanya dengan menyapu.
Mereka mengatakan bahawa tidak ada yang menghalang dari manfaatnya, seperti yang difahami oleh intelek, untuk menjadi punca ketaatan pada yang telah ditetapkan.
Adakah Perundangan Tuhan melihat [pada amalan] dalam dua pengertian: manfaat umum dan manfaat yang didapati dari melakukan [amalan] ketaatan. Manfaat umum mereka ertikan sebagai manfaat yang dapat dirasai [oleh intelek; pancaindera] dan dengan [manfaat] ketaatan mereka maksudkan pada apa yang merujuk kepada kesucian jiwa [rohani].
Saya katakan: Kami percaya bahawa Pembuat Undang-undang adalah lembut kepada hambaNya dalam segala perkara yang Dia halang mereka darinya, melainkan dimana terdapat penyelewengan untuk mereka. Walaupun begitu, Dia tidak memaksakan walaupun satu perundangan syariah keatas mereka dan tidak juga Dia mengarahkan mereka untuk melakukan sesuatu, melainkan untuk manfaat mereka juga. Dia tidak menjadikan perundangan ini dengan bergantung pada pandangan hamba-hambaNya dari segi manfaat atau keburukkannya, bahkan, Dia mengenakan perundanganNya dengan cukup bukti yang Dia telah tentukan kepada mereka.
Dia [Allah] tidak memberikan sebarang pilihan kepada mereka dan tidak juga Dia nyatakan sesuatu yang sama dengannya.
Punca pertama bagi perundangan itu adalah kitab Allah, yang maha Agung, yang mana Dia telah memerintahkan pada menyapu kepala dan kaki di dalam wudu’, maka adalah penting untuk mentaati perintahNya.
Bagi kebersihan kaki dari kekotoran, adalah perlu untuk menjaga kebersihannya sebelum menyapu, amalan yang diikut, dengan bukti yang khusus, yang menunjukkan bahawa adalah perlu bagi bahagian wudu’ hendaklah bersih sebelum wudu’ dimulakan.
Mungkin membasuh kaki oleh Rasul Allah, seperti yang disampaikan oleh tradisi, adalah disebabkan oleh sebab-sebab ini. Mungkin baginda melakukan untuk menyejukkan kakinya atau kerana baginda terlalu menjaga kebersihan sehingga dilakukan ini selepas selesai mengambil wudu dan Allah yang lebih mengetahui.
Kenyataan.
Ibn Maja telah menyampaikan mengenai membasuh kaki di dalam Sunannya dari Abu Ishaq diatas penyampaian Abu Hayya, dia berkata:
·        “ Saya melihat ‘Ali mengerjakan wudu dan beliau membasuh kaki sehingga ke tulang pergelangan dan kemudian beliau berkata: ‘Saya mahu menunjukkan kepada kamu cara Rasul kamu bersuci ”
Apabila dia selesai menyatakan tradisi ini, al-Sanadi berkata di dalam komennya terhadap Sunan:
·        “ Oleh kerana membasuh telah disampaikan dari ‘Ali, ini adalah pertentangan yang besar terhadap Shi’a yang percaya pada menyapu bahagian kaki.”
Dia menambah lagi: “ Oleh kerana pengarang telah menyebutnya dari penyampaian ‘Ali, dan memulakan satu bab dengannya. Pengarang telah berjaya dan berjasa di dalam menyampaikan hadith ‘Ali dalam bab ini, semoga Allah berikan ganjaran untuk ini.” Dia [Ibn Maja] berkata:    
·        “ Maksud yang jelas dari al-Qur’an memerlukan pada sapu, seperti mana yang telah disampaikan dari Ibn Abbas tetapi adalah wajib untuk menghuraikannya sebagai merujuk kepada basuh.”
Ini adalah kata-katanya, semoga Allah mengampunkan dia, Imam Ibn Maja dan kesemua ulama bagi majoriti. Mereka tahu bahawa tradisi ini ditolak disebabkan oleh rantaian penyampainya dan atas beberapa sebab.
Pertama sekali, Abu Hayya, penyampai tradisi ini, tidak dikenali sama sekali. Al-Dhahabi menyebutkan dirinya di dalam bahagian kunya di dalam buku Mizannya dan dikatakan bahawa dia tidak dikenali. Kemudian dia disebutkan oleh Ibn Madani dan Abu Walid al-Fardi yang berkata bahawa dia [Abu Hayya] adalah seorang yang tidak dikenali. Kemudian dia berkata: “ Abu Zar’a berkata dia tidak disebutkan.” Saya berkata, saya telah menyelidiki Abu Hayya dengan khusus, saya tidak menemui sebarang penjelasan melainkan bahawa dia disebutkan sebagai orang yang tidak dikenali, mungkin pemalsu-pemalsu tradisi telah memalsukan dirinya, dan Allah yang maha Agung lebih mengetahui.
Keduanya, tradisi ini hanya disampaikan oleh Abu Ishaq. Dia telah menjadi tua dan selalu terlupa dan menjadi keliru mengenai tradisi, maka manusia telah meninggalkannya. Tidak ada sesiapa, melainkan Abu al-Ahwas dan Zuhayr b. Mu’awiya al-Ju’fi yang menyampaikan darinya, dan maka manusia mendapati kesalahan pada dirinya disebabkan itu.
Tidak hairanlah, jika ahli tradisi telah menjadi keliru, maka semua tradisi yang tidak diketahui bila disampaikan walaupun sebelum dia menjadi keliru adalah tertolak, [ini telah digunakan juga] sama ada telah diketahui disampaikan setelah dia menjadi keliru [seperti tradisi ini] atau tarikh tradisi yang disampaikan tidak diketahui. Ini disebabkan oleh, pengetahuan umum di dalam perkara tertentu yang diragui memerlukan pada menjauhinya dari semua perkara yang berkaitan, seperti yang telah ternyata di dalam usul al-fiqh [sains sumber prinsip fiqh].
Ketiganya, tradisi ini bertentangan dengan tradisi yang telah dikenal pasti sahihnya dari Amirul Mukminin dan dari anak-anak beliau, ahl al-bayt Rasul, tempat dimana wahyu telah disampaikan dan tempat dimana malaikat selalu berkunjung; dan ianya juga bertentangan dengan kitab Allah, yang maha Perkasa, maka marilah kita ketepikan.
Kepada kedua tulang pergelangan.
Dua tulang pergelangan yang disebutkan di dalam ayat wudu’, adalah sambongan tulang kaki dengan tulang tapak kaki, menurut dari penjelasan tradisi sahih yang disampaikan oleh Zurara dan Bukayr, dua orang anak A’yan. Mereka bertanya kepada Imam al-Baqir mengenainya. Kenyataan ini amat jelas dari al-Saduq, dia juga menyampaikan dari mereka. Para Imam bahasa juga telah menyatakan bahawa setiap sambungan yang terdapat pada tulang adalah tulang pergelangan.
Pihak majoriti telah mengatakan bahawa tulang pergelangan disini adalah dua tulang yang tumbuh pada dua sisi setiap kaki. Mereka telah berhujah bahawa jika tulang pergelangan ini adalah sambongan diantara tapak kaki dengan kaki, ini bermaksud bahawa setiap kaki mempunyai satu tulang pergelangan, maka adalah perlu bagi Tuhan untuk mengatakan “dan [sapu] [setiap] kaki kamu [foot] hingga ketulang-tulang pergelangan.” Sama seperti betapa jelasnya bahawa setiap tangan mempunyai satu siku, Dia berkata “ dan tangan-tangan kamu dengan [with] siku-siku.”
Saya kata, jika Dia telah mengatakan dengan dua siku maka itu adalah benar tanpa sebarang keraguan dan pengertiannya menjadi "… dan basuhlah muka-muka kamu dan tangan-tangan kamu dengan dua siku-siku kamu semua dan sapulah kepala-kepala kamu dan kaki-kaki kamu sampai kepada dua tulang-tulang pergelangan kamu semua.” Maka [dengan menggunakan] perkataan yang dua dan jama’ terhadap kedua-dua perkataan itu di dalam ayat ini adalah sama betulnya. Samalah kesnya jika satu disebutkan di dalam jama’ dan jama’ di dalam yang dua. Mungkin ini memerlukan kepada ekspresi yang lebih artistik.
Hujah [majoriti] ini hanya tertakluk jika kita katakan terdapat satu tulang pergelangan pada setiap kaki, tetapi jika terdapat dua tulang pergelangan disetiap kaki maka tidak ada hujah untuk mereka mempertikaikan. Ahli anatomi telah bersetuju bahawa terdapat satu tulang yang bulat seperti tulang pergelangan di lembu dan kambing dibawah tulang kaki kita di bahagian penyambongan kaki dan tapak kaki, ini juga dipanggil tulang pergelangan. Berdasarkan kepada ini, menyapu setiap kaki berakhir pada dua tulang pergelangan, itu adalah penyambongan dengan sendirinya. Di dalam menggunakan perkataan untuk dua pada tulang pergelangan di dalam ayat ini dan tidak menggunakan perkataan untuk dua pada siku adalah satu petunjuk penting dan yang amat nyata bagi menunjukkan; sesuatu yang hanya diketahui oleh pakar anatomi, maka kebesaran bagi Allah yang maha menjadikan, dan yang amat mengetahui dan bijaksana.


 Assalamualaikum.wr.wb
Alhamdulillahirabbilalamin.
Allahoma shali ala muhammad wa ali muhammad wa ajjil farajjahum wa ali muhammad.
Syukur tak henti-hentinya kita panjatkan keharibaan Allah SWT yang telah memberikan kita kesempatan untuk bertemu dalam kajian lewat blog yang sederhana ini. Al faqir ingin menjelaskan sedikit tentang tatacara Sholat menurut mazhab Syiah Imamiyah agar para pengikut Syiah tidak keliru dalam menjalankan ibadah sholat kita.

Sholat adalah salah satu dari rukun-rukun islam yang sangat ditekankan kepada seluruh ummat islam untuk menjalankannya bahkan anjuran dari nabi besar Muhammad saw untuk tidak meninggalkannya, karena seluruh perbuatan baik dan buruk  tergantung pada yang satu ini. Jika sholat kita baik maka seluruh perbuatan kita juga akan baik, karena sholat yang kita lakukan setiap hari sebanyak lima waktu itu subuh, dzuhur, asar, magrib dan isya akan mencegah kita dari perbuatan jelek, namun sebaliknya jika kita mendirikan sholat dan masih juga melakukan hal yang tidak terpuji maka kita harus kembali pada diri kita masing-masing dan mengkoreksi kembali apakah sholat yang kita dirikan itu benar-benar sudah memenuhi syarat atau ketika kita mendirikannya, benak dan pikiran kita masih dikuasai atau diganggu oleh pikiran-pikiran selain Allah.



Pertama kali, berdirilah dengan posisi tegak sambil mengadap Kiblat. Berniatlah untuk melaksanakan shalat dan tentukan jenis shalat yang ingin Anda kerjakan (shalat Zhuhur, Ashar, Maghrib, Isya` atau Shubuh).

Bacalah takbiratul ihram (Allāhu Akbar) dan bersamaan dengan itu angkatlah kedua tangan Anda seperti terlihat di gambar.

Bacalah surah Al-Fātihah sebagai berikut:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ، الْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ، مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ، إيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ، اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ، صِرَاطَ الَّذِيْنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوْبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّيْنَ
(Bismillāhirrohmānirrohīm ▪ Alhamdulillāhi robbil ‘Ālāmīn ▪ Arrohmānirrohīm ▪ Māliki yaumiddīn ▪ Iyyāka na’budu wa iyyāka nasta’īn ▪ Ihdinash shirōthol mustaqīm ▪ Shirōthol ladzīna an’amta ‘alaihim ghoiril maghdhūbi ‘alaihim waladh dhōllīn)

Kemudian bacalah satu surah sempurna dari sarah-surah Al Quran. Seperti:
قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ، اللهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُوْلَدْ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ
(Qul huwallōhu ahad ▪ Allōhush shamad ▪ Lam yalid wa lam yūlad ▪ Wa lam yakul lahū kufuwan ahad)

Setelah itu, ruku’lah dan baca:
سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيْمِ وَبِحَمْدِهِ
(Subhā robbiyal ‘azhīmi wa bihamdih)

Kemudian bangunlah dari ruku’ sambil membaca:
سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ
(Sami’allōhu liman hamidah)

Setelah itu, sujudlah dan baca:
سُبْحًانَ رَبِّيَ اْلأعْلَى وَبِحَمْدِهِ
(Subhāna rabbiyal a’lā wa bihamdih)

Kemudian duduklah di antara dua sujud seraya membaca:
أَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّيْ وَ أتُوْبُ إلَيْهِ
(Astaughfirullōha rabbī wa atūbu ilaih)

Kemudian sujudlah untuk kedua kalinya seraya membaca bacaan sujud di atas.
Duduklah sejenak setelah bangun dari sujud dan sebelum berdiri untuk melanjutkan rakaat berikutnya.

Berdirilah kembali untuk melaksanakan rakaat kedua sambil membaca:
بِحَوْلِ اللهِ وَ قُوَّتِهِ أَقُوْمُ وَ أَقْعُدُ
(Bihaulillāhi wa quwatihī aqūmu wa aq’ud)

Dalam posisi berdiri itu, bacalah surah Al-Fātihah dan satu surah dari surah-surah Al-Quran.

Sebelum Anda melaksanakan ruku’ untuk rakaat kedua, bacalah qunut. Di dalam qunut Anda bebas membaca doa sesuai dengan keinginan Anda. Seperti doa memintakan ampun untuk kedua orang tua:
رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَ لِوَالِدَيَّ وَ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا
(Rabbighfir lī wa liwālidaiyya war hanhumā kamā rabbayānī shaghīrā)

Lakukanlah ruku’ dan bacalah bacaan ruku’ di atas.
Lalu berdirilah dari ruku’ sambil membaca bacaan di atas.

Kemudian sujudlah dan baca doa sujud di atas.

Kemudian duduklah di antara dua sujud seraya membaca bacaan di atas.
Lalu sujudlah untuk kedua kalinya dan baca bacaan sujud di atas.

Setelah itu, duduklah dan baca bacaan tasyahhud pertama sebagai berikut:
أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكََ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ، أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلىَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
(Asyhadu an lā ilāha illallōhu wahdahū lā syarīka lah ▪ Wa asyhadu anna Muhammadan ‘abduhū wa rasūluh ▪ Allōhumma shalli ‘alā Muhammadin wa Āli Muhammad)

Kemudian berdirilah sambil membaca bacaan ketika berdiri di atas. Untuk rakaat ketiga dan keempat, sebagai ganti dari surah Al-Fatihah, Anda dapat membaca bacaan berikut ini:
سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ ِللهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ
(Subhānallōh wal hamdulillāh wa lā ilāha illallōh wallōhu akbar).

Pada rakaat ketiga dan keempat ini Anda tidak perlu membaca surah apapun.
Setelah Anda selesai melaksanakan ruku’ dan sujud untuk kedua rakaat, Anda harus duduk untuk melaksanakan tasyahhud terakhir seraya membaca bacaan tasyahhud pertama di atas. Setelah itu, bacalah bacaan salam berikut sebagai penutup shalat Anda:
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْنَا وَ عَلىَ عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِيْنَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ
(Assalāmu‘alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullāhi wa barakātuh ▪ Assalāmu’alainā wa ‘alā ‘ibādillāhish shōlihīn ▪ Assalāmu’alaikum wa rahmatullāhi wa barakātuh).

Catatan!
Untuk shalat wajib yang kurang dari empat rakaat, seperti Maghrib dan Shubuh, hanya rakaat ketiga dan keempat yang dapat dihilangkan. Sementara rakaat kedua dan ketiga harus tetap dilaksanakan.

Oleh
Al Faqir Abdul Rasyid

Bersedekap Dalam Solat
dari lelaman : Yayasan Fatimah
Bersedekap dalam Shalat      
Kaum Muslim sepakat bahwa tidak wajib meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri atau bersedekap, yang dalam bahasa Arab disebut taktif atau takfir. Akan tetapi, mereka berselisih pendapat dalam menetapkan hukumnya (selain dari wajib itu) .
Mazhab Hanafi mengatakan, " Bersedekap itu hukumnya sunah, bukan wajib. Yang terutama bagi laki-laki adalah meletakkan telapak tangan di atas punggung tangan kiri dan ditempatkan di bawah pusar. Sedangkan bagi perempuan adalah meletakkan kedua tangannya di atas dada."
Mazhab asy-Syafi'i mengatakan, " Hal itu disunahkan bagi laki- laki dan perempuan. Yang paling utama adalah meletakkan telapak tangan kanan di atas punggung tangan kiri dan ditempatkan di antara dada dan pusar, dan agak bergeser ke arah kin."
Mazhab Hanbali mengatakan, " Hal itu adalah sunah. Yang paling utama adalah meletakkan telapak tangan kanan di atas punggung tangan kin, dan ditempatkan di bahwa pusar."
Mazhab Maliki mengatakan, " Hal itu boleh dilakukan. Akan tetapi, di dalam salat fardu disunahkan meluruskan tangan (ke bawah) ."
Mereka sepakat bahwa bersedekap ( taktfj) itu tidak wajib. Bahkan kebanyakan dan mereka memandanganya sebagai sunah. Sedangkan mazhab Maliki betpandangan sebaliknya. Tidak sedikit ulama dari kalangan Ahlusunah menjelaskan bahwa bersedekap itu tidak wajib.
Telah dikutip dari mazhab Maliki bahwa sebagian mereka memandang bersedekap itu sebagai mustahabb (yang disukai atau sunah). Sedangkan sebagian yang lain memandang bahwa yang mustahabb adalah meluruskan tangan ke bawah, dan memandang bersedekap sebagai makruh. Sebagian lagi berpendapat boleh memilih antara bersedekap dan meluruskan tangan ke bawah.
Adapun Syi’ah, yang termasyhur di kalangan mereka memandang bahwa bersedekap itu haram dan membatalkan salat. Sebagian mereka mengatakan, " Bersedekap itu haram tetapi tidak membatalkan salat." Sementara kelompok ketiga, seperti al-Halabi, mengatakan bahwa bersedekap itu makruh.
Barangsiapa yang mau bersandar pada pendapat dan hadis-hadis yang diriwayatkan dari para imam ahlulbait dalam masalah ini, silakan merujuk pada pembahasan tentang itu.
Sekalipun Ahlusunah sepakat bahwa bersedekap itu tidak wajib, namun masalah tersebut telah mewariskan satu bentuk kesulitan di tengah masyarakat Islam.
Syi.ah, tentu dengan ijma mereka, mengikuti larangan dari para imam ahlulbait. Mereka meluruskan (ke bawah) tangan mereka ketika sedang salat. Tetapi kebanyakan masyarakat awam dari kalangan Ahlusunah memandang mereka dengan pandangan tertentu. Kadang-kadang orang-orang awam itu menyebut mereka sebagai para ahli bid’ah karena meninggalkan bersedekap ini.
Walaupun di kalangan mereka, bersedekap itu hukumnya sunah. Padahal meninggalkan perbuatan sunah tidak dipandang sebagai bid’ah. Bahkan mazhab Maliki memandang bersedekap itu sebagai makruh. Selain itu, para imam ahlulbait melarangnya.
Bagaimanapun, hendaklah para penyeru pendekatan antar mazhab yang. ikhlas berusaha agar jangan menjadikan masalah meluruskan tangan ke bawah dan menyedekapkannya sebagai sumber perpecahan.  
Hal itu tidak menjadi masalah di tangan masyarakat Syi’ah. Tetapi hal itu kadang-kadang menjadi penyebab saling mencaci, saling menyerang, dan menumpahkan darah di antara Syi’ah dan Ahlusunah dengan dalih bahwa imam masjid ini menyedekapkan tangannya ketika salat, imam yang lain menggenggamkan telapak tangannya, dan imam yang satu lagi meluruskan tangannya ke bawah.Muhammad shalih al-'Utsaimin berkata: " Pada suatu tahun di Mina terjadi sebuah insiden di hadapan saya dan beberapa orang teman. Barangkali insiden itu terasa ganjil bagi Anda. Ketika itu, datang dua kelompok orang. Masing-masing kelompok terdiri dari tiga atau empat orang. Setiap orang melemparkan tuduhan kafir dan laknat kepada yang lain-padahal mereka itu sedang melaksanakan ibadah haji. la memberitahukan bahwa salah satu dari dua kelompok itu melaksanakan salat dengan bersedekap dan meletakkan tangannya di atas dada. Ini mengingkari sunah. Karena yang disunahkan menurut kelompok ini adalah meluruskan tangan ke bawah. Sedangkan kelompok yang lain mengatakan bahwa meluruskan tangan ke bawah, bukan bersedekap, adalah kufur dan patut dilaknat. Terjadi perdebatan sengit di antara mereka"
Selanjutnya ia mengatakan:
" Perhatikanlah. bagaimana setan mempermainkan mereka dalam masalah yang mereka perselisihkan. Sehingga sebagian mereka mengafirkan sebagian yang lain disebabkan masalah tersebut yang hanya merupakan sunah. bukan termasuk rukun- rukun Islam dan bukan pula termasuk ibadah-ibadah fardu. Sebagian ulama berpendapat bahwa yang disunahkan adalah bersedekap. Sedangkan ulama yang lain mengatakan bahwa yang disunahkan adalah meluruskan tangan ke bawah. Padahal yang benar yang ditunjukkan sunah adalah meletakkan tangan kanan di atas lengan kiri."
Pada tahun 1412 H di Makkah al-Mukarramah. saya mendengar dari beberapa pemuda Mesir bahwa para mujahid muda di Mesir yang duduk dalam pemerintahan pendudukan Mesir ter- seret oleh pembahasan masalah ini ke dalam perdebatan sengit. Pastilah timbul akibat yang tidak terpuji kalau saja Allah ,tidak menganugerahi mereka persatuan yang baru.  
Saya tidak menuduh bahwa para pemuda, saudara-saudara dan yang lain itu lalai dalam masalah ini. Kelalaian dalam masalah ini adalah tanggung jawab para ulama dan juru dakwah. Sebab, mereka telah mengajarkan ibadah-ibadah sunah seperti meng- ajarkan ibadah-ibadah wajib. Sehingga orang-orang awam me- ngira kebanyakan ibadah-ibadah sunah itu sebagai ibadah-ibadah fardu. Meninggalkan sunah juga seperu itu, bertentangan dengan ruh syariat. Demikian pula, mendawamkannya dengan anggapan bahwa hal itu wajib seperti ibadah-ibadah fardu lainnya tidak lepas dari praktik bid'ah. Karenanya harus diperlihatkan yang sebenarnya secara terus-menerus.  
Nabi saw memisahkan salat lima waktu (sesuai waktu-waktu- nya). Tetapi kadang-kadang beliau menjama di antara dua salat agar orang-orang tidak mengira bahwa pemisahan (berdasarkan waktu-waktunya) itu adalah fardu. Namun sayang, justru yang dikhawatirkan itu terbukti di kalangan ahli fiqih, mereka yang mengaku sebagai ahli fiqih, dan orang-orang yang taklid. Hal itu sangat menyedihkan.
Pemimpin dan juru dakwah setiap kelompok meyakini bahwa pendapat imam mazhabnya dalam masalah fiqih adalah wahyu yang tidak bercacat. Kemudian hal itu berujung pada ketidaktahuan kaum Muslim terhadap hukum-hukum salat. Sehingga akhirnya sebagian mereka mengafirkan sebagian yang lain. Mereka itu orang-orang yang malang yang tidak mengetahui Islam sedikit pun.
Selain itu, hadis-hadis yang mereka jadikan dalil, sebagai sunah, tidak cukup untuk membuktikannnya sebagai sesuatu yang di-sunahkan. Berikut ini adalah hadis-hadis yang mereka jadikan dalil bahwa hal itu merupakan sesuatu yang disunahkan padahal menurut para imam ahlulbait hal itu adalah bid'ah.
Yang mungkin dijadikan dalil bahwa bersedekap itu merupa- kan sunah dalam salat tidak lepas dari tiga riwayat berikut:
I. Hadis dari Sahal bin Sa'ad yang diriwayatkan al-Bukhan.  
2. Hadis dari wa 'il bin Hujur yang diriwayatkan Muslim. Al- Baihaqi menukilnya melalui tiga sanad.
3. Hadis dari 'Abdullah bin Mas'ud yang diriwayatkan al-Baihaqi dalam Sunan-nya.Berikut ini kami ketengahkan kepada Anda kajian terhadap masing-masing hadis di atas.
I. Hadis darl Sahal bin Sa'ad  
Al-Bukhari meriwayatkan dari Abu Hazim bin Sahal bin Sa 'ad: " Orang-orang diperintahkan agar bersedekap dalam salat-bagi laki-Iaki." Selanjutnya Abu Hazim berkata, " Saya tidak mengetahuinya kecuali ia menisbatkan (yamni) hal itu kepada Nabi saw."
Isma 'il berkata, " Hal itu dinisbatkan (yumna) , bukan ia menisbatkan (yamni) ."
Riwayat tersebut menjelaskan tata cara bersedekap. Namun, yang menjadi persoalan adalah periwayatannya dari Nabi saw. Hadis itu tidak bisa dijadikan dalil karena dua alasan berikut:
Pertama, kalau Nabi saw yang memerintahkan bersedekap, lalu apa makna kalimat " Orang-orang diperintahkan ..."? Apakah tidak lebih tepat kalau kalimat itu berbunyi: " Nabi saw memerintahkan ..."? Bukankah ini menunjukkan bahwa hukum tersebut muncul setelah wafat Nabi saw, lalu para khalifah dan para gubernur mereka memerintahkan kepada orang-orang untuk bersedekap dengan anggapan bahwa hal itu lebih dekat pada kekhusyukan. Oleh karena itu, setelah hadis ini al-Bukhari mencantumn satu bab yang disebut bab "kekhusyukan".  
‘Ibn Hajar berkata, " Hikmah bersedekap adalah karena hal itu merupakan sikap peminta-minta dan orang hina. Hal tersebut dapat mencegah hal-hal yang tak berguna dan lebih mendekatkan diri pada kekhusyukan. Al-Bukhari telah memperhatikan hal itu dan menyambungnya dengan bab kekhusyukan." Kedua, pada lampiran as-Sanad terdapat keterangan yang menegaskan hal itu dilakukan oleh orang-orang yang memerintah, bukan Rasulullah saw.
Isma’il berkata, " Saya tidak mengetahuinya kecuali hal itu dinisbatkan kepada Nabi saw mengingat kata kerja itu dibaca dalam bentuk pasif."Artinya, ia tidak mengetahui bahwa bersedekap itu adalah sesuatu yang disunahkan dalam sa1at. Melainkan ia hanya dinisbatkan kepada Nabi saw. Maka hadis yang diriwayatkan Sahal bin Sa’ad ini adalah marfu:Ibn Hajar berkata, " Menurut istilah ahli hadis, apabila perawi mengatakan menisbatkannya, maksudnya adalah hadis itu marfu' kepada Nabi saw."  
Ini semua apabila kita membaca kata kerja dalam hadis tersebut dibaca dalam bentuk pasif. Akan tetapi,jika kita membacanya dalam bentuk aktif, berarti Sahal menisbatkan hal ini kepada Nabi saw. Dengan asumsi bahwa bacaan ini benar dan tidak merupakan hadis mursal dan marfu ' maka kalimat ‘Saya tidak mengetahuinya kecuali...’ menunjukkan lemahnya penisbatan itu. la mendengarkan dari orang lain teteapi nama orang itu tidak disebutkan.2. Hadis dari Wa.il binHujur
Diriwayatkan dengan beberapa redaksi:
A. Muslim meriwayatkan dari wa'il bin Hujur bahwa ia melihat Nabi saw mengangkat kedua tangannya ketika memulai salat sambil bertakbir. Lalu beliau berselimut dengan pakaiannya. Kemudian beliau bersedekap. Ketika hendak rukuk, beliau mengeluarkan kedua tangannya dari pakaiannya, kemudian mengangkatnya sambil bertakbir, dan rukuk  
Berda1il dengan hadis tersebut berarti berdalil dengan perbuatan. Perbuatan tidak bisa dijadikan dalil kecuali diketahui maksudnya. Padahal, perbuatan tersebut tidak jelas tujuannya karena lahiriah hadis itu menyebutkan bahwa Nabi saw menyambungkan ujung-ujung bajunya, lalu ditutupkan pada dadanya dan bersedekap. Apakah perbuatan itu dimaksudkan agar menjadi sunah dalam salat? Apakah beliau melakukannya semata-mata agar pakaian itu tidak lepas. Atau apakah beliau melekatkan pakaian itu pada badannya hanya untuk menjaga dirinya dari hawa dingin? Perbuatan itu tidak jelas maksudnya. Karenanya perbuatan itu tidak bisa dijadikan dalil kecuali diketahui bahwa hal itu dilakukan agar menjadi sunah.
Nabi saw telah melaksanakan salat bersama kaum Muhajirin dan Anshar selama lebih dari sepuluh tahun. Kalau hal itu ter- bukti datang dari Nabi saw tentu akan banyak periwayatan dan tersebar luas, dan niscaya periwayatannya tidak hanya terbatas pada wa 'il bin Hujur saja. Oleh karena itu, periwayatan oleh wa'il bin Hujur memunculkan dua kemungkinan itu.  
Memang terdapat periwayatan hadis yang sama melalui sanad yang lain, tetapi tanpa menyebutkan kalimat " Kemudian beliau menyelimutkan pakaiannya ".
B. Al-Baihaqi meriwayatkan hadis itu melalui sanadnya dari Musa bin ‘Umair: Menyampaikan kepada kami ‘Alqamah bin wa'il dari bapaknya bahwa Nabi saw, ketika berdiri dalam salat, menyedekapkan tangan kanannya di atas tangan kirinya. Saya juga melihat ‘Alqamah melakukannya.Ka1au masalah ini berputar di antara orang-orang yang suka melebih-lebihkan dan yang suka mengurangi, maka yang kedua yang dipilih. Cermatilah hal ini seperti kajian pada bagian pertama, maka akan tampak bahwa maksud perbuatan itu tidak je1as.
Padahal, kalau Nabi saw terus-menerus melakukan perbuatan tersebut, pastilah hal itu diketahui oleh masyarakat luas. Sedarigkan kalimat "Saya melihat ‘Alqamah melakulkannya " menunjukkan bahwa perawi tersebut mempelajari sunah itu darinya.C. Al-Baihaqi meriwayatkan hadis dengan sanad yang lain dari wa'il bin Hujur . Di dalamnya terdapat masalah seperti yang telah kami sebutkan dalam hadis sebelumnya.
D. Al-Baihaqi meriwayatkan hadis musnad dari Ibn Mas.ud bahwa ia me1aksanakan salat dengan menyedekapkan tangan kiri di ats tangan kanannya. Kemudian Nabi saw melihatnya. Maka ia menyedekapkan tangan kanan di atas tangan kirinya.
Catatan: Tidak mungkin orang seperti .Abdullah bin Mas.ud, seorang sahabat mulia, tidak mengetahui apakah hal itu disunahkan dalam salat atau tidak. Padahal ia termasuk orang-orang yang pertama masuk Islam. Dalam sanad hadis itu terdapat nama Hasyim bin Basyir yang dikenal sebagai mudallis (pembuat hadis palsu).
Oleh karena itu, kita perhatikan bahwa para imam ahlulbait as menjaga diri dari hal itu dan memandangnya sebagai perbuatan orang-orang Majusi di hadapan raja mereka.
Muhammad bin Muslim meriwayatkan hadis dari ash-shadiq as atau al-Baqir as: Saya katakan kepadanya, "Seorang laki-laki bersedekap dengan meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri- nya." Imam as menjawab, "Hal itu adalah takfir yang tidak boleh dilakukan."
Zurarah meriwayatkan hadis dari Abu Ja’far as: "Kalian harus menghadap kiblat ketika salat dan jangan bersedekap, karena bersedekap hanya dilakukan oleh orang-orang Majusi."Ash-Shaduq meriwayatkan hadis mela1ui sanadnya dari ‘Ali as: "Seorang Muslim yang sedang salat berdiri di hadapan Allah .Azi.a wa Jalla tidak menyedekapkan tangannya menyerupai orang- orang kafir-yakni orang-orang Majusi."Pada akhir pembahasan ini, kami hendak mengajak pembaca memperhatikan ucapan Doktor Ali as-Salus. Setelah menukil pendapat-pendapat dari kedua belah pihak, kepada mereka yang mengharamkan dan membatilkannya, ia berkata, "Mereka yang berpendapat bahwa hal itu haram dan batil, atau batil saja, hanya- lah orang-orang yang menganut fanatisme mazhab dan menyukai perselisihan yang mencerai-beraikan kaum Muslim."
Apakah dosa kaum Syi’ah apabila ijtihad dan pengkajian terhadap AI-Qur’an dan sunah membimbing mereka untuk mengatakan bahwa bersedekap merupakan sesuatu yang baru yang dibuat sepeninggal Nabi saw. Orang-orang diperintahkan untuk melakukan hal itu pada zaman para khalifah.
Barangsiapa yang mengatakan bahwa bersedekap itu merupakan bagian dari salat sebagai fardu atau sunah, ia telah membuat sesuatu yang baru dalam agama yang bukan bagian darinya. Apakah pantas memberikan balasan kepada orang yang berijtihad dengan melemparkan tuduhan fanatik mazhab dan mencintai perselisihan?
Kalau hal itu pantas dilakukan, apakah boleh mengatakan bahwa Imam Malik seperti itu? Sebab, ia memakruhkan bersedekap secara mutlak atau dalam salat fardu saja. Atau, kalau memang boleh, apakah pantas menuduh imam kaum Muslim bahwa ia mencintai perselisihan?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar