Total Tayangan Halaman

Jumat, 12 Mei 2017

Abdullah bin Abbas bin Abd a l-Muttalib


Ja'far bin al-Husain telah memberitahu kami daripada Muhammad bin al-Hasan al-Saffar daripada Muhamad bin al-Husain daripada Safwan bin Yahya daripada Dhuraih bin Muhammad al-Muharibi daripada Abu Abdullah a.s daripada Ibn Juraih dan lain-lain daripada Thaqif bahawa Ibn Abbas ketika dia mati, maka dikeluarkan seekor burung berwarna putih di bawah kain kapannya. Mereka melihat burung itu terbang ke langit sehingga hilang daripada pandangan mereka. Abu Abdullah a.s berkata: Bapa aku telah mencintainya dengan kuat sekali. Ketika bapa aku masih kecil maka ibunya memakaika pakaian, lalu dia a.s. telah bermain-main dengan kanak-kanak daripada Bani Abd al-Muttalib. Ibn Abbas telah mendatangi bapaku dan berkata: Siapakah anda? Selepas ia menjadi buta. Maka beliau a.s berkata: Aku adalah Muhammad bin Ali bin al-Husain bin Ali. Ibn Abbas berkata: Hasbu-ka, sesiapa yang sebelumnya tidak mengenali anda, maka dia tidak mengenali anda .

Daripadanya, daripada Muhammad bin al-Hasan daripada Muhammad bin al-Hasan al-Saffar daripada Ali bin Ismail daripada Hammad bin Isa daripada Ibrahim bin 'Umar al-Yamani daripada al-Fudhail bin Yasar daripada Abu Ja'far a.s berkata: Seorang lelaki telah berjumpa dengan bapa aku a.s. Lelaki itu berkata: Sesungguhnya ada seorang lelaki iaitu Abdullah bin Abbas menyangka dirinya mengetahui setiap ayat yang diturunkan di dalam al-Qur'an, hari ia diturunkan dan kepada siapa ia diturunkan. Maka beliau a.s berkata kepada lelaki itu: Tanyakan kepada Ibn. Abbas: Kepada siapakah diturunkan ayat di dalam Surah al-Isra' (17):72 " Dan sesiapa yang buta (hatinya) di dunia ini,nescaya di akhirat nanti ia akan lebih buta dan lebih tersesat dari jalan (yang benar).

Dan kepada siapakah diturunkan ayat di dalam Surah Hud (11):34 "Dan tidaklah bermanfaat kepadamu nasihatku jika aku hendak memberi nasihat kepada kamu" Dan kepada siapakah diturunkan ayat di dalam Surah Ali Imran (3):200 " Wahai mereka yang beriman bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu dan tetaplah bersiap sedia"? Lelaki itu datang kepada Ibn Abbas dan mengemukakan tiga soalan tersebut kepadanya. Ibn Abbas memarahinya dan berkata: Aku mahu orang yang telah memerintahkan anda mengemukakan soalan ini supaya berdepan dengan aku. Dengan itu, aku akan bertanya kepadanya.

Walau bagaimanapun bertanyalah kepadanya: Daripada apakah 'Arasy ? Bilakah ia dijadikan? Dan bagaimanakah ia? Lelaki tadi kembali kepada bapa aku a.s dan memberitahu apa yang dikatakan oleh Ibn Abbas. Beliau a.s berkata: Adakah Ibn Abbas telah memberi jawapan kepada anda tentang ayat-ayat tersebut? Lelaki itu menjawab: Tidak. Beliau a.s. berkata: Aku memberi jawapan kepada anda mengenainya dengan cahaya dan ilmu bukan sebagai dakwaan semata-mata dan bukan pula sebagai penganutnya. Adapun dua ayat yang pertama telah diturunkan kepada bapanya (Abbas). Adapun ayat yang akhir, maka ia telah diturunkan kepada bapa aku dan kepada kami. Ribat (ikatan) yang kami diperintah dengannya belum lagi terlaksana, daripada keturunan kamilah akan wujudnya al-Murabit dan daripada keturunannyalah juga akan wujudnya al-Murabit.

Adapun apa yang telah ditanyakan oleh beliau tentang 'Arasy, maka sesungguhnya Allah telah menjadikannya empat persegi. Allah s.w.t. tidak menjadikan sebelumnya selain tiga perkara: Udara, al-Qalam dan cahaya. Kemudian Allah s.w.t. menjadikannya beberapa cahaya daripada warna-warna yang bermacam-macam. Daripada salah satu cahaya tersebut terpancar cahaya hijau lagi menghijaukan, cahaya kuning telah menjadikan suasana sekitarnya kekuningan, cahaya merah memerahkan suasana di sekitarnya dan cahaya putih merupakan cahaya segala cahaya (Nur al-Anwar). Daripada cahaya puih itu terpancarnya cahaya siang. Kemudian Alah s.w.t. menjadikannya tujuh puluh ribu lapisan yang tebal.

Dan setiap lapisan seperti 'Arasy pertama sehingga ke lapisan yang terkebawah. Tidak ada satu lapis pun melainkan bertasbih dengan memuji dan menguduskan-Nya dengan suara yang bermacam-macam dan bahasa yang tidak sama. Jika satu suara daripadanya didengari oleh lapisan di bawahnya nescaya semua bukit, bandar dan benteng akan musnah. Lautan akan ditelan bumi dan binasa semuanya. Ia ('Arasy) mempunyai lapan tiang (arkan). Setiap tiang membawa malaikat yang tidak terhitung banyaknya melainkan Allah. Mereka bertasbih siang dan malam tanpa berhenti-henti. Jika satu malaikat merasai sesuatu di atas lapisannya, maka ia tidak dapat berdiri sekalipun sekejap di antaranya dan rasa keperkasaan (Jabarut), kemegahan (kibriya'), kebesaran, (al-'azamah) kekudusan dan rahmat yang tidak terungkap oleh lidah, dituntut oleh setiap yang rakus tanpa menerusi jalan yang sewajarnya.

Adapun di salbi Abbas mempunyai simpanan zuriat (wadi'ah). Maka ia telah disediakan untuk neraka Jahanam, kerana keturunannya mengeluarkan orang ramai daripada agama Allah sebagaimana mereka telah memasukinya. Bumi akan dipenuhi dengan darah generasi muda daripada keluarga Muhammad a.s yang meneruskan perjuangan mereka sepenuh masa bagi memperkuatkan ikatan (yurabitun) di kalangan mereka yang beriman dengan penuh kesabaran sehingga Allah memberi keputusan dan Allah adalah sebaik-baik hakim.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar