Total Tayangan Halaman

Jumat, 12 Mei 2017

Hadis Jabir Bin Abdullah dan Penyampaian Salam Rasulullah S.A.W Kepada Abu Ja'far al-Baqir


Muhammad bin al-Hasan telah memberitahu aku daripada Muhammad bin al-Hasan al-Saffar daripada Muhammad bin Isa daripada Basir daripada Hisyam bin Salim berkata: Abu Abdullah a.s telah berkata kepada aku: Bapa aku memiliki satu manaqib (kelebihan), tidak seorang pun di kalangan bapa-bapa aku memilikinya kerana bahawa Rasulullah s.a.w bersabda kepada Jabir bin Abdullah: Sesungguhnya anda akan sempat menemui Muhammad; anak lelaki aku. Maka sampaikan salam aku kepadanya. Jabir telah mendatangi Ali bin al-Husain a.s yang sedang mencarinya. Ali bin al-Husain berkata: Anda akan diutus kepadanya (Muhammad al-Baqir a.s.). Anda akan dibawa kepadanya. Beliau a.s. berkata: Pergilah kepadanya. Maka Jabir pun datang menemui Muhammad al-Baqir a.s. Jabir menyampaikan salam Rasulullah s.a.w. kepadanya. Muhammad al-Baqir a.s. mengucup kepala Jabir dan memeluknya lalu berkata: Salam ke atas datuk aku dan ke atas anda wahai Jabir!. Abu Abdullah a.s. berkata: Jabir memohon kepada Muhammad al-Baqir supaya menjamin syafaat untuknya pada hari Kiamat. Muhammad al-Baqir a.s. berkata: Lakukanlah wahai Jabir .

Muhammad bin al-Hasan daripada Muhammad bin al-Hasan al-Saffar secara marfu' daripada Huraiz daripada Abban bin Taghlab berkata: Abu Abdullah a..s berkata: Sesungguhnya Jabir bin Abdullah adalah sahabat Rasulullah s.a.w yang terakhir. Dia menumpu sepenuh masa kepada kami Ahlu l-Bait a.s. Pada suatu hari Jabir duduk di Masjid Rasulullah s.a.w. Dia memakai serban hitam sambil menyeru: Wahai Baqir! Wahai Baqir! Sehingga penduduk Madinah berkata: Jabir sedang meracau (yahjuru). Jabir berkata: Tidak! Demi Allah, aku tidak meracau, tetapi aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya anda akan mendapati seorang lelaki (Inna-ka satudriku rajulan) namanya seperti nama aku (ismu-hu ismi) sifat-sifatnya seperti sifat-sifat aku dan mempunyai keilmuan yang mantap. Inilah yang membuatkan aku berkata sedemikian.

Abu Abdullah a.s. berkata: Ketika Jabir berjalan ke sana dan ke sini di beberapa jalan di Madinah, maka dia terserempak dengan Muhammad (al-Baqir) bin Ali bin al-Husain a.s. Ketika Jabir melihat kepadanya, maka Jabir berkata: Wahai budak! datang ke sini. Maka Muhammad al-Baqir datang kepadanya. Jabir berkata kepadanya: Pusing ke belakang. Maka Muhammad al-Baqir berpusing ke belakang. Jabir berkata: Inilah sifat-sifat terpuji Rasulullah s.a.w.
 

Demi diri Jabir di tangan-Nya, wahai budak! Apakah nama anda? Muhammad al-Baqir menjawab: Nama aku ialah Muhammad bin Ali bin al-Husain bin Ali bin Abu Talib. Jabir mengucup di kepalanya sambil berkata: Demi bapa aku, anda dan ibu aku: bahawa bapa anda adalah Rasulullah s.a.w telah mengirimkan salam kepada anda. Muhammad bin Ali a.s kembali kepada bapanya Ali bin al-Husain a.s dalam ketakutan. Dia a.s. memberitahu bapanya tentang berita tersebut. Maka Ali a.s. berkata: Wahai puteraku! Tinggal saja di rumah. Jabir datang kepadanya di waktu petang. Penduduk Madinah berkata: Aneh! Jabir telah mendatangi budak ini di waktu petang sedangkan dia adalah sahabat Rasulullah s.a.w yang terakhir.

Tidak lama selepas itu, datanglah Ali bin al-Husain a.s dan Muhammad bin Ali a.s kepadanya dengan hormat kerana dia telah bersahabat dengan Rasulullah s.a.w. Abu Abdullah a.s. berkata: Maka duduklah Muhammad bin Ali a.s memberitahu mereka tentang Allah. Penduduk Madinah berkata: Kami tidak pernah melihat seorang pun yang lebih berani daripada lelaki ini. Abu Abdullah s.a. berkata: Apabila Muhammad al-Baqir melihat penduduk Madinah sedang bercakap-cakap, maka dia a.s. memberitahu mereka tentang Rasulullah s.a.w. Penduduk Madinah berkata: Kami belum pernah melihat seorang yang paling berdusta daripada lelaki ini kerana dia bercakap tentang mereka yang dia tidak pernah melihatnya. Setelah Muhammad al-Baqir tahu tentang apa yang penduduk Madinah katakan, maka dia a.s. memberitahu mereka tentang Jabir bin Abdullah daripada Rasulullah s.a.w, maka penduduk membenarkannya. Jabir datang kepada Muhammad al-Baqir dan mempelajari ilmu daripadanya .
 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar