Total Tayangan Halaman

Jumat, 12 Mei 2017

Sebab Pengharaman Arak, Bangkai, Darah dan Daging Khinzir


Muhammad bin Abdullah daripada sebahagian sahabatnya berkata: Aku berkata kepada Abu Abdullah a.s: Kenapakah Allah mengharamkan arak (al-Khamr), bangkai, darah dan daging khinzir? 

Beliau a.s. berkata: Sesungguhnya Allah tidak mengharamkan demikian itu ke atas hamba-hamba-Nya dan menghalalkan mereka selain daripadanya kerana menyukai apa yang diharamkan ke atas mereka dan tidak kerana menakutkan mereka mengenai apa yang Dia menghalalkan kepada mereka, tetapi Allah telah menjadikan makhluk. Allah mengetahui susunan badan mereka. Justeru apa yang mendatangkan kebaikan kepada mereka, maka Allah menghalalkannya sebagai kurniaan-Nya kepada mereka kerana kepentingan mereka. Allah juga mengetahui apa yang akan memudaratkan mereka, lalu Dia melarang mereka darinya dan mengharamkannya. Namun begitu, Allah mengharuskannya bagi orang yang terpaksa (al Mudhttarri), dan menghalalkannya waktu badan mreka tidak boleh berdiri melainkan dengan benda haram itu.
 

Lantaran itu, Allah memerintahkan supaya mereka mengambil sekadar yang memadai dan tidak boleh lebih daripada itu. Kemudian beliau a.s. berkata: Adapun bangkai, tidak seorang pun akan mendekatinya dan tidak seorang pun yang akan memakannya melainkan tubuhnya menjadi lemah dan badannya menjadi kurus serta hilang kekuatannya. Orang yang memakan bangkai akan menyebabkan terputus keturunan dan akan mati secara mengejut. Adapun darah, maka ia akan mewarisi penyakit kuning, mulut menjadi panas, angin menjadi busuk, memburukkan akhlak, mengidap penyakit anjing gila, keras hati, kurang kasihan belas dan rahmat sehingga beliau mungkin membunuh anak lelakinya dan kedua-dua ibu bapanya.

Beliau juga boleh melakukannya terhadap saudara terdekatnya atau sahabatnya. Adapun daging khinzir, kerana Allah telah mengubah satu kaum di dalam bentuk khinzir, kera, dan beruang. Lantaran itu, Dia melarang memakan binatang seumpamanya supaya mereka tidak mengambil faedah daripadanya dan meringan-ringankan pembalasannya. Adapun arak, sesungguhnya Allah mengharamkannya kerana perbuatan dan keburukan peminum. Beliau a.s. berkata: Sesungguhnya penagih arak adalah seperti penyembah berhala. Ia akan membuatkannya gementar, hilang kekuatannya dan rosakan maruah. Ia juga akan menyebabkan perbuatan perkara haram seperti menumpahkan darah, melakukan perzinaan terutaman ketika mabuk, akan melakukan perkara yang haram.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar