Keistimewaan Ruh Insani |
Ketahuilah bahawa Allah Taala menjadikan
manusia ini terdiri daripada dua suatu yang berbeza iaitu:
Jisim yang gelap, tebal, termasuk
di bawah kejadian dan kebinasaan (Al-Kun Wal-Fasad) yang tersusun, bersifat
ketanahan yang tidak dapat melaksanakan urusannya melainkan dengan yang
lain.
Jiwa Jauhari yang tunggal yang
bercahaya, mencapai, bertindak lagi menggerakkan dan menyempurnakan alat-alat
(alat-alat dalam badan manusia baik yang bersifat ruhaniah seperti Ruh Haiwani,
Ruh Tobie dan lain-lain atau bersifat jasmaniah seperti otak dan
bahagian-bahagiannya dan lain-lainnya.
Allah Taala menyusun jasad-jasad dari
bahagian-bahagian makanan dan menjaganya dengan bahagian-bahagian zat makanan
yang lebur menyerap ke dalam jasad, menyediakan asas, menyempurnakan
anggota-anggota penting, menentukan anggota-anggota kaki dan tangan dan
melahirkan jauhar jiwa dari urusan yang tunggal,
sempurna menyempurna lagi memberi faedah.
Bukanlah saya(Imam Ghazali) maksudkan
'jiwa' itu kekuatan untuk mendapatkan makanan;
-
bukan kekuatan yang menggerakkan syahwat (Al-Nafsu) dan kemarahan;
-
bukan kekuatan yang berada dalam jantung(Al-Kolbu) yang melahirkan hidup, menimbulkan rasa dan gerak dari jantung kepada seluruh anggota, kerana kekutan ini dinamakan 'Ruh Haiwani'.
Rasa, gerak, syahwat adalah dari
tentera Ruh Haiwani ini.
Kekuatan mendapatkan makanan yang berada
dan menguruskan dalam hati(Al-Kabad) dinamakan 'Ruh Tobie.' Pencernaan dan
penolakan adalah daripada sifat-sifatnya. Kekuatan merupa, melahir, menyubur dan
lain-lain kekuatan tobie semuanya menjadi khadam-khadam bagi jasad dan jasad
pula adalah khadam kepada Ruh
Haiwani, kerana jasad menerima kekuatan-kekuatan
dari Ruh Haiwani dan bekerja menurut geraknya.
Sebenarnya yang saya maksudkan dengan
'JIWA' itu ialah JAUHAR YANG SEMPURNA LAGI
TUNGGAL (Al-Jauhar
Al-Kamil Al-Mufrad) yang kerjanya
hanya
-
mengingat
-
menghafaz
-
memikir membeza dan
-
mengamat-amati; juga
-
menerima segala ilmu dan
-
tidak jemu-jemu menerima rupa-rupa abstrak yang bersih dari benda.
Jauhar ini adalah ketua segala ruh dan
raja. Segala kekuatan semuanya berkhidmat kepada jauhar ini dan menjunjung
perintahnya. Jauhar ini tidak lain tidak bukan dari JIWA BERAKAL
(Al-Nafs An-Naathokoh) yang diberikan berbagai-bagai nama. Para ahli falsafah menamakan
jauhar ini sebagai JIWA BERAKAL(Al-Naf An-Naathokah).Al-Quran
menamakannya sebagai JIWA YANG TENANG(Al-Nafsul Mutomainnah). Al-Quran
juga menamakannya sebagai RUH URUSAN (Al-Ruh Al-Amri). Ahli Tasauf
menamakannya sebagai QALBU(Al-Qalbi). Perbezaan cuma pada
segi nama-nama sahaja tetapi ertinya satu, tidak ada perselisihan. Oleh itu
'QALBU' dan 'RUH' pada kita juga 'YANG TENANG' semua nama-nama itu adalah bagi
'JIWA BERAKAL' (Al-Nafs Al-Naathokoh). Jiwa
berakal ialah 'Jauhar yang Hidup', 'aktif', lagi mencapai kalau disebut Ruh
Mutlak atau Qalbu. Maksudnya ialah jauhar ini juga.
Ahli-ahli Tasauf menamakan 'Ruh Haiwani'
pula dengan nafsu. Syarak juga memberikan pengertian yang sama sebagaimana sabda
Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:
"Musuh engkau yang paling
ketat ialah nafsu engkau".
Baginda bersabda lagi dengan maksud:
"Nafsu engkau ialah yang
terletak di antara dua pihak".
Perkataan nafsu yang dimaksudkan oleh
syarak di sini ialah kekuatan 'syahwaaniah' dan kemarahan kerana kedua-duanya
muncul dari jantung yang terletak di antara dua pihak(dari tubuh manusia).
Bila kamu telah faham dan mengetahui
perbezaan nama-nama itu ternyatalah bahawa para pengkaji memberikan nama yang
bermacam-macam terhadap Jauhar yang bernilai ini dan mengemukakan
pendapat-pendapat yang berbeza. Para ahli Ilmu Kalam yang pandai dalam debat
menganggap jiwa itu sebagai suatu jisim dan menyatakan bahawa ia adalah jisim
yang halus sebagai tantangan bagi jisim yang tebal ini. Mereka hanya melihat
perbezaan di antara ruh dan jasad dari segi kehalusan dan ketebalan sahaja.
Sebahagian dari mereka menganggap ruh
sebagi 'aradh. Sebahagian daripada ahli-ahli kedoktoran cenderung ke arah
pendapat ini. Ada pula yang menganggap darah sebagai ruh.
Mereka semua merasa puas hati dengan
pendapat mereka kerana dipengaruhi oleh kecantikkan pandangan dan mereka 'TIDAK
BERUSAHA' mencari bahagian ketiga sedangkan sebenarnya ada tiga bahagi iaitu
Jisim, Aradh dan
'Al-Jauhar-Al-Mufrad'. Ruh Haiwani ialah
jisim yang halus seolah-olah lampu bernyala terletak dalam kaca jantung. Jantung
yang dimaksudkan di sini ialah rangka sanubari yang tergantung pada dada
manusia. Hidup adalah lampu tersebut,
-
Darah ialah minyaknya,
-
Rasa dan gerak merupakan nurnya,
-
Syhwat ialah kepanasannya,
-
Kemarahan ialah wapnya,
-
Kekuatan mencari makanan yang berada di dalam hati merupakan khadam atau penjaganya dan wakilnya.
Ruh ini terdapat pada segala binatang. Ruh
ini tidak menerima ilmu dan tidak mengetahi soal yang berhubung dengan alam dan
tidak mengetahui hak-hak Pencipta Alam. Ia hanya merupakan khadam yang terikat.
Ia mati bersama dengan matinya badan. Jika bertambah darah, padam lampu itu
kerana bertambah kepanasan dan sebaliknya jika berkurangan darah, ia akan padam
juga kerana bertambah kesejukan. Padamnya menjadi sebab bagi matinya badan.
Tidak ada 'khitob Tuhan' iaitu (perkataan-perkataan Tuhan yang lazim yang dihadapkan kepada
orang-orang mukallaf berhubung dengan perbuatan-perbuatan mereka) dan tidak ada
'takhlif' (pemikul tanggungjawab yang diamanahkan dari Allah melalui hukum
syarak yang lima) tuan punya syarak terhadap ruh ini. Kerana inilah segala
binatang tidak termasuk ke dalam makhluk-makluk yang menerima 'khitob' dengan
hukum-hukum syarak.
Manusia sebenarnya 'ditakhlif' dan
'dikhitob' kerana suatu makna yang lain terdapat padanya sebagai suatu tambahan
yang dikhaskan untuknya. Maknanya ialah pada manusia ada 'JIWA YANG BERAKAL'
(Al-Nafs-An-Naatokoh), 'RUH URUSAN'(Ruhul-Amri) dan 'JIWA YANG TENANG'(Al-Nafsul
Muthomainnah).
Ruh ini bukanlah jisim dan bukanlah
'aradh', kerana ia datang dari urusan Allah
Taala sebagaimana firmannya yang bermaksud:
'Katakanlah hai Muhammad bahawa Ruh
itu adalah urusan Tuhanku.
(Surah Al-Israk ayat
85)
Allah berfirman lagi yang bermaksud:
'Hai Jiwa yang Tenang, kembalilah
kepada Tuhanmu dengan keadaan redho dan diredhoi." (Surah Al-Tahrim ayat 12)
Urusan Allah bukanlah berupa jisim
dan bukan pula 'aradh', malahan ia adalah
suatu kekuatan 'ILAHIYAH' seperti 'AKAL YANG PERTAMA' (Al-'Aklul-Awal), Luh dan Qalam. Kekuatan Ilahiyah adalah Jauhar-Jauhar Tunggal yang bukan dari
benda, malah ia merupakan sinar-sinar abstrak yang dapat difahami oleh akal
(Ma'quulah). Bukan boleh dirasa. Apa yang kita sebut sebagai ruh dan Qalbu
adalah dari Jauhar-Jauhar itu. Ia
-
tidak rosak
-
tidak layu
-
tidak binasa
-
tidak mati bahkan;
-
ia terpisah dari badan dan menantikan perkembaliaan pada hari kiamat
sebagaimana yang dinyatakan dalam syarak
dan telah disahkan dalam ilmu-ilmu 'HIKMIAH'
(Falsafah) dengan alasan-alasan yang tidak
dapat ditolak lagi. Buktinya yang nyata menunjukkan bahawa 'RUH YANG BERAKAL'
bukanlah jisim dan bukanlah 'aradh, malah ia adalah JAUHAR yang sabit(nyata)
lagi kekal tiada binasa. Di sini rasanya tidak perlu lagi kita menyebut
alasan-alasan dan membentangkan dalil-dalil kerana telah dibuat dan disebut
orang. Sesiapa yang mahu mengesahkannya silalah tatap kitab-kitab yang baik
mengenai ilmu ini. Cara kita memberi huraian dalam risalah ini bukanlah dengan
mengemukakan alasan, malah dengan berpegang pada apa yang telah dialami menerusi
'PENGLIHATAN YANG YAKIN DAN PENGLIHATAN
IMAM.' Allah Taala ada menghubungkan ruh kepada
urusan dan kadang-kadang kepada 'IZAH'Nya(zat yang tiada boleh dicapai dengan
akal dan fikiran) dengan firmanNya yang bermaksud:
'Dan Aku(Allah) tiupkan
padanya ruh dariKU' (Surah Al-Hijr ayat 39).
dan firmanNya lagi yang bermaksud:
'Katakanlah (hai
Muhammad) bahawa roh itu adalah urusan tuhanku' (Al-Israk ayat 85)
dan firmanNya lagi yang bermaksud:
'Lalu kami tiupkan
padanya dari roh kami.'(Surah Al-Tahrim ayat
12)
Bila roh itu dihubungkan oleh Allah Taala
kepada diriNya tentulah ia bukan jisim atau A'radh kerana rendah tingkat
kedua-duanya, selalu berubah-ubah dan cepat hilang serta akan rosak. Rasulullah
S.W.T. bersabda yang bermaksud:
"Roh-roh adalah sebagai tentera yang
lengkap"
dan dalam sabda Baginda yang lain lagi
Beliau menyatakan:
"Roh para syuhadah terletak dalam
bayang-bayang burung-burung hijau."
Begitu juga dengan A'radh tidak kekal
selepas hilangnya jauhar kerana A'radh tidak boleh berdiri dengan zatnya
sendiri. Manakala jisim menerima peleburan kembali sebagaimana asalnya sebelum
penyusunan dari benda (Al Madah) dan rupa seperti yang tersebut dalam
kitab-kitab (kitab-kitab falsafah).
Setelah kita mengetahui ayat-ayat,
hadis-hadis dan alasan-alasan akal, ketahuilah
kita bahawa ruh itu adalah JAUHAR MUFRAD YANG SEMPURNA (Al-Jauharul Mufrad
Al-Kamil) hidup dengan zatnya, baik dan buruknya agama adalah datang
daripadanya, manakala ruh Tobie dan Ruh
Haiwani dan kekuatan badaniah seluruhnya daripada tentara Jauhar Mufrad Yang
Sempurna ini.
Jauhar ini menerima rupa-rupa maklumat dan
hakikat maujudah (sesuatu yang wujud di alam ini) dengan tidak diganggui oleh
ain-ain dan peribadinya kerana jiwa berkuasa mengetahui hakikat manusia tanpa
melihat peribadi (manusia) itu sendiri; begitu juga ia mengetahui malaikat dan
syaitan-syaitan dengan tidak perlu melihat peribadi-peribadi mereka. Ini adalah
kerana kedua-dua jenis makhluk itu tiada dapat dicapai oleh deria-deria
kebanyakan orang.
Satu golongan ahli tasauf berkata bahawa '
Qalbu ' mempunyai dua mata, serupa juga dengan dua mata bagi jasad ini. Jasad
dapat melihat benda-benda yang zahir dengan mata-mata zahir dan Qalbu melihat
hakikat dengan mata akal. Rasulullah S.W.T. bersabda yang bermaksud:
'Tiada ada seorang hambapun melainkan
Qalbunya mestilah mempunyai dua mata.'
Dengan kedua-dua mata ini dapatlah dicapai
apa yang ghaib. Bila Allah Taala hendak memberikan kebaikan kepada hambanya, ia
bukakan dua mata Qalbunya supaya dapat melihat sesuatu yang ghaib dari
pemandangan mata lahirnya. Roh ini tidaklah mati dengan matinya badan kerana
Allah Taala menyerunya supaya kembali kepadaNya dengan firmanNya yang bermaksud:
'Kembalilah kepada Tuhanmua'
(Surah Al Fajr Ayat 28).
Sebenarnya ruh ini hanya bercerai dan
berpaling dari badan. Oleh kerana berpaling ini maka kakulah segala yang
bersangkut dengan kekuatan-kekuatan Haiwaniah dan Tabii'yah. Maka diamlah yang
bergerak itu dan dikatakan kepada yang diam itu, ialah MATI.
Ahli-ahli Thorikat atau ahli Tasauf lebih
banyak berpegang pada roh dan Qalbu dari berpegang pada peribadi. Apabila roh
itu dari urusan Allah Taala, maka beradanya dalam badan adalah sebagai orang
dagang. Mukanya mengarah pada asalnya dan tempat datangnya. Ia dapat mengambil
faedah-faedah dari pihak asalnya lebih banyak dari apa yang ia dapat dari pihak
peribadi bila ruh itu kuat dan tidak dikotori oleh kekotoran-kekotoran tabiat.
Bila anda mengetahui ruh adalah Jauhar
Mufrad dan mengetahui pula jasad memerlukan ruang dan A'Radh maka selain dari
ini tidak ada lagi melainkan Jauhar. Ketahuilah bahawa Jauhar ini tidak
menempati pada sesuatu tempat dan tidak mendiami pada sesuatu ruang. Bukanlah
badan adalah ruang bagi ruh dan bukan pula tempat bagi Qalbu malahan badan
adalah alat ruh, alat Qalbu dan kenderaan jiwa. Zat ruh sendiri tidak bersambung
dengan bahagian-bahagian badan dan tidak berpisah daripadanya bahkan ia menhadap
kepada badan, memberi faedah dan melimpah kepadanya.
Mula-mula lahir nur ruh pada otak kerana
otak tempat kenyataan yang khas.
-
Pada bahagian depannya ia menjadi penjaga
-
Pada bahagian tengahnya ia menjadi menteri dan pentadbir
-
Pada bahagian belakangnya ia menjadi perbendaharaan. Ahli perbendaharaan dan seluruh bahagian manjadi kakitangan dan kenderaan
-
Roh Haiwani menjadi khadam
-
Roh Tobie menjadi wakil
-
Badan menjadi kenderaan
-
Dunia menjadi medan
-
Hayat menjadi barang (modal)
-
Gerak menjadi perniagaan
-
Ilmu menjadi keuntungan
-
Hari akhirat menjadi matlamat dan tempat pulang
-
Syarak menjadi jalan dan cara
-
Terhadap jiwa pendorong kejahatan (nafsu Amarah) menjadi penjaga dan pemerhati
-
Terhadap jiwa pengkritik (nafsu Lawamah) ia menjadi penyedar.
-
Pancaindera menjadi pengikut-pengikut dan pembantu.
-
Agama menjadi penghalang
-
Akal menjadi mahaguru
-
Rasa pancaindera menjadi murid
-
Ar-Robh (Allah) menjadi pemerhati
Jiwa dengan sifat-sifat ini bersama dengan
alat-alat ini tidak mengarah kepada peribadi yang tebal ini dan tidak berhubung
dengan zatnya, malahan ia mengarah kepada Tuhannya
dan Tuhannya memerintahkannya supaya mengambil kesempatan mendapatkan sesuatu
yang berguna hingga kepada satu tempoh yang tertentu.
Oleh itu ruh tidaklah menumpukan
pemerhatian ke arah memikirkan yang lain dalam masa perjalanan (hidup di atas
dunia) ini, melainkan berusaha mencari ilmu untuk menjadi perhiasan di dalam
negeri akhirat. Ini adalah kerana perhiasan harta dan anak-anak adalah perhiasan
hidup di dunia sahaja sebagaimana mata menumpukan pemerhatian ke arah mendengar
suara-suara, lidah siap sedia untuk menyusun kata-kata, Ruh Haiwani tunduk
kepada keenakkan marah, Ruh Tobie cintakan kelazatam makan dan minum, maka ruh
yang tenang (AL-Ruh Al-Muthomainnah) ertinya Qalbu tidak menghendaki apa-apa selain daripada ilmu dan tidak
gemarkan sesuatupun selain daripada ilmu. Ia
belajar dan belajar sepanjang usianya. Ia menghiasi dirinya dengan ilmu dalam
seluruh zaman hingga waktu bercerainya dari badan. Jika ia menerima sesuatu yang
lain daripada ilmu, maka penerimaannya ini cuma untuk kepentingan badan, bukan
untuk kepentingan dirinya dan kecintaan asalnya. Bila anda telah mengetahui hal ehwal ruh, kekalannya yang
berterusan, kecintaannya dan pemerhatiannya kepada ilmu maka patutlah anda
mengetahui pula tentang jenis-jenis ilmu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar