Total Tayangan Halaman

Minggu, 29 November 2015

Penjelasan Rasulullah Saw. kepada Ali a.s. tentang para wasi dan nama mereka



Sesungguhnya Allah telah memberitahuku bahawa Dia telah mengabulkan doaku untuk anda dan syuraka'i-ka selepas anda. Aku bertanya: Wahai Nabi Allah! Siapakah syuraka'i? Beliau bersabda: Mereka ialah orang yang disebut oleh Allah dengan diri-Nya dan diriku bersama-Nya. Mereka ialah orang yang Dia telah berfirman tentang hak mereka dalam Surah al-Nisa' (4): 59, "Wahai orang yang beriman, taatlah kepada Allah, taatlah kepada Rasul-Nya dan Uli al-Amr daripada kamu. Dan sekiranya kamu berbantah-bantah di dalam sesuatu (perkara), maka kembalilah kepada Allah, Rasul dan Uli al-Amr daripada kalian".

Aku bertanya: Wahai Nabi Allah! Siapakah para wasi itu? Beliau bersabda: Para wasi itu akan dikembalikan ke Haudhku, semuanya pembimbing yang mendapat hidayah. Mereka tidak akan dimudaratkan oleh tipu daya orang yang menipu mereka. Tidak pula hina oleh penghinaan mereka. Mereka bersama al-Qur'an dan al-Qur'an bersama mereka. Mereka tidak akan memisahkannya dan al-Qur'an tidak akan memisahkan mereka. Dengan merekalah Allah membantu umatku.

Melalui merekalah rahmat akan dilimpahi. Dia mempertahankan mereka dengan mengabulkan doa mereka. Maka aku berkata: Sebutkanlah nama mereka kepadaku? Beliau bersabda: Anak lelakiku ini-Beliau meletakkan tangannya ke atas kepala al-Hasan. Kemudian anak lelaki kepada anak lelaki ku ini-Dia meletakkan tangannya di atas kepala al-Husain-kemudian anaknya di atas namaku, namanya Muhammad, penyimpan ilmuku dan penyimpan wahyu Allah.

Ali akan dilahirkan pada masa hidup anda, wahai saudaraku! maka sampaikanlah salamku kepadanya. Kemudian beliau berdepan dengan al-Husain, lalu bersabda: Akan lahir untuk anda Muhammad bin Ali pada masa hidup anda, maka sampaikanlah salamku kepadanya. Kemudian sempurnalah dua belas imam-sebelas daripadanya adalah anak cucu anda, wahai saudaraku!

Maka aku berkata: Wahai Nabi Allah! Sebutkanlah nama mereka kepadaku? Maka beliaupun menyebutkan nama mereka kepadaku seorang demi seorang daripada mereka. Demi Allah! Wahai Bani Hilal (Sulaim)! Mahdi umat inilah yang akan memenuhi bumi ini dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana sebelumnya ia dipenuhi dengan kezaliman dan kekejaman. Demi Allah! aku mengetahui semua mereka yang akan memberi bai'ah kepadanya di hadapan Ka'bah. Aku mengetahui kesemua nama mereka serta kabilah mereka.

Sulaim berkata: Kemudian aku berjumpa al-Hasan dan al-Husain Salawatu Llahi 'alaihima di Madinah selepas Amir al-Mukminin Salawatu Llahi 'alaihi dibunuh. Akupun memberitahu mereka berdua tentang hadis ini (yang aku dengar) daripada bapa mereka. Merekapun berkata: Anda memang benar. Sesungguhnya bapa kami Ali telah memberitahu anda tentang hadis ini ketika itu kami sedang duduk. Sesungguhnya kami telah menghafaznya daripada Rasulullah (Saw.) sebagaimana bapa kami telah memberitahu anda satu persatu, tidak lebih dan tidak pula kurang.

Sulaim berkata: Kemudian aku berjumpa Ali bin al-Husain a.s. dan di sisinya adalah anaknya Muhammad bin Ali a.s. Maka aku memberitahunya apa yang aku dengar daripada bapanya dan bapa saudaranya dan apa yang aku dengar daripada Ali a.s. Maka Ali bin al-Husain a.s. berkata: Sesungguhnya Amir al-Mukminin a.s. telah membacakan salam daripada Rasulullah Saw. kepadaku ketika itu beliau sedang sakit dan aku masih kanak-kanak. Kemudian Muhammad a.s. berkata: Sesungguhnya datukku al-Husain a.s. telah membacakan salam daripada Rasulullah (Saw.) kepadaku ketika itu beliau sedang sakit.

Abban berkata: Aku telah memberitahu Ali bin al-Husain a.s. semua (yang aku dengar) daripada Sulaim. Maka beliau berkata: Sulaim memang benar. Jabir bin Abdullah al-Ansari telah datang kepada anak lelakiku yang masih kecil dan sedang memegang al-Qur'an. Beliau telah mengucupnya dan membaca kepadanya salam daripada Rasulullah (Saw.).

Abban berkata: Ketika pergi mengerjakan Haji, aku telah berjumpa dengan Abu Ja'far Muhammad bin Ali a.s. Akupun memberitahu kesemuanya tentang hadis ini, tanpa meninggalkan satu huruf darinya. Maka kedua-dua matanya berlinang, kemudian beliau berkata: Sulaim memang benar. Sesungguhnya beliau mendatangiku selepas pembunuhan datukku al-Husain a.s., ketika itu aku sedang duduk di sisi bapaku, lalu beliau memberitahuku hadis yang sama. Maka bapaku telah berkata kepdanya: Anda memang benar. Sesungguhnya bapaku telah memberitahu anda tentang hadis ini daripada Amir al-Mukminin (a.s.) dan kami menjadi saksi. Kemudian kedua-duanya telah memberitahunya apa yang mereka dengar daripada Rasulullah (Saw.)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar