Total Tayangan Halaman

Kamis, 10 Desember 2015

CATATAN KAKI kitab sulaim bin qais al- hilali



1. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 378-385, (Bab fi al-Haudh), hadis no. 578, 584, 585, 586, 587 dan 590, telah meriwayatkan bahawa para sahabat Nabi Saw. telah menjadi kafir-murtad selepas kewafatannya. Hadis no. 585. ''Aku akan mendahului kalian di Haudh. Sesiapa yang melalui di hadapanku akan meminumnya dan siapa yang telah meminumnya tidak akan dahaga selama-lamanya. Kelak sebilangan orang yang aku kenali dan mereka pula mengenaliku akan dikemukakan di hadapanku. Kemudian mereka (para sahabatku) dipisahkan daripadaku. Ketika itu aku akan berkata: Mereka itu adalah daripadaku (para sahabatku). Dijawab: Sesungguhnya mereka telah melakukan bid'ah-bid'ah (ahdathu ba'da-ka) selepas anda meninggalkan mereka. Maka aku bersabda: Terjauh, terjauh (daripada rahmat) mereka yang telah mengubahkan (ghayyara) Sunnahku selepasku. Di dalam riwayat yang lain, Nabi saw bersabda: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka adalah para sahabatku (ashabi)! Dijawab: Sesungguhnya anda tidak mengetahui bid'ah-bid'ah (ahdathu) yang telah dilakukan oleh mereka selepas anda. Sesungguhnya mereka telah menjadi kafir-murtad kebelakang". Hadis no.587 "Hanya sedikit daripada mereka terselamat seperti unta yang terpisah daripada pengembalanya." Lihat juga Muslim, Sahih, iv, hlm.1793-6 (Kitab al-Fadha'il), hadis no. 26, 28, 29, 31 dan 32. Hadis no. 26.''Kerana kamu tidak mengetahui apa yang telah dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Maka aku bersabda: Terjauhlah, terjauhlah (daripada rahmat) mereka yang telah mengubah (baddala) sunnahku selepasku".

2. Ibid.

3. Al-Hakim, al-Mustadrak, ii, hlm. 343. Al-Dhahabi, al-Talkhis, ii, 345. al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah , i, hlm. 27. al-Tabrani, al-Ausat, hlm. 216.

4. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, i, hlm. 27. al-Tabrani, al-Ausat, hlm. 216.

5. al-Qur'an: Surah al-Naml (27): 83 ''Dan pada hari kami kumpulkan daripada setiap umat satu kumpulan (faujan) di kalangan mereka yang mendustakan ayat-ayat kami, mereka akan dikumpulkan"

6. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 380. Hadis no. 581, Nabi Saw. bersabda: "Haudhku adalah perjalanan sebulan. Airnya lebih putih daripada susu. Bauannya lebih wangi daripada Misk. Cawan minumannya banyak seperti bintang di langit. Siapa yang meminumnya tidak akan dahaga selama-lamanya".

7. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi'al-Mawaddah, i, hlm.102.

8. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 379-385, hadis no.578, 584, 585, 586. Nabi Saw. bersabda: "Manakala aku sedang tidur, tiba-tiba sekumpulan (para sahabatku dibawakan kepadaku) sehingga aku mengenali mereka. Tiba-tiba seorang lelaki (Malaikat) keluar di antara aku dan mereka. Dia berkata (kepada mereka): Datang kemari, akupun bertanya kepadanya: Di mana? Dia menjawab: Ke Neraka. Demi Allah! aku bertanya lagi: Apakah kesalahan mereka? Dia menjawab: Mereka telah menjadi murtad selepas anda meninggalkan mereka" Lihat juga Muslim, Sahih, iv, hlm. 1792-6 (Kitab al-Fadha'il), Hadis no. 26, 28, 29, 30, 31 dan 32.

9. Ibid, hlm. 384 hadis no. 587.

10. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 384-385. ''Sesungguhnya mereka (para sahabat) telah menjadi murtad selepas anda (irtaddu ba'da-ka). Hanya sedikit daripada mereka yang terselamat seperti unta yang tersesat daripada pengembalanya". Ia sejajar dengan firman-Nya Surah al-Saba' (34):13 ''Dan sedikit sekali daripada hamba-hamba-Ku yang bersyukur".

11. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 153. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, 159. al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 491.

12. Al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, viii, hlm. 353. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, 159.

13. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 447.

14. Al-Isfahani, Hilyah al-Auliya', i, hlm. 65.

15. Al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 110. al-Isfahani, Hilyah al-Auliya', i, hlm. 68.

16. Muhibb al-Din al-Tabari, al-Riyadh al-Nadhirah, i, hlm. 13. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, v, hlm. 40.

17. Al-Khatib, Tarikh Baghdad, xii, hlm. 397 .al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 408.

18. Ahli Jamal yang telah dipimpin oleh Aisyah, Talhah dan al-Zubair.

19. Ahli Siffin yang telah dipimpin oleh Mu'awiyah.

20. Ahli Nahrawan (Khawarij).

21. Al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, ix, hlm. 111. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154.

22. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 9-10.

23. Bandingkan Abu al-Fida',Tarikh, hlm. 156-8.

24. al-Turmudhi al-Hanafi, al-Kaukab al-Durriyy, hlm. 143, meriwayatkan sebuah hadis: ''Ali adalah saudaraku, khalifahku dan pewaris ilmuku".

25. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 441, meriwayatkan bahawa Nabi Saw. telah menetapkan para imam dua belas. al-Bukhari, Sahih, iv, hlm.
120. Muslim, Sahih, ii, hlm. 81, meriwayatkan berkenaan dengan dua belas amir/khalifah/lelaki.

26. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm.139.

27. Muslim, Sahih, i, hlm. 1454 (Bab al-Imarah).

28. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, iii, hlm. 139.

29. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, iii, hlm.139.

30. Ibid.

31. Abu al-Fida', Tarikh, i, hlm. 156. al-Tabari, Tarikh, iii, hlm.156-7.

32. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 14-15. al-Tabari, Tarikh, iii, hlm. 198.

33. Ibn Hanbal, Fadha'il al-Sahabah, ii, hlm. 617.

34. Ibn Qutaibah, Kitab al-Ma'arif, hlm. 251-2. Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, ii, hlm. 298.

35. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 120-1.

36. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm.162-3.

37. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 124-5.

38. Al-Majlisi, Bihar al-Anwar, xxx, hlm. 98-99.

39. Bandingkan, al-Tabari, Tarikh, iii, hlm. 198-20. Abu al-Fida', Tarikh, hlm. 156-9.

40. Lihat misalnya Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, hlm. 10-11.

41. Abu Nu'aim al-Isfahani, Hilyah al-Auliya, i, hlm. 66. al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 72.

42. Ibn Hanbal, Musnad, iii, hlm. 84,94.

43. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 157. Abu Nu'aim al-Isfahani, Hilyah al-Auliya', i, hlm. 63. al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 332.

44. Al-Turmudhi, Sahih, iii, hlm. 306. al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 117-8.

45. Ibn Hanbal, Fadhl al-Sahabah, ii, hlm. 597. Ibn al-Maghazali, al-Manaqib, hlm. 38.

46. Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, ii, hlm. 298 .al-Khatib, Tarikh Baghdad, viii, hlm. 290.

47. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-237 dan lain-lain.

48. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 108 dan lain-lain.

49. Ibn al-Maghazali, al-Manaqib, hlm.212. al-Dhahabi, Mizan al-I'tidal, ii, hlm.3-4.

50. Al-Qur'an, Surah al-Nisa' (4): 59.

51. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 441-2.

52. Bandingkan al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 163.

53. Muslim, Sahih, ii, hlm. 238.

54. Ibid., i, hlm. 45-6.

55. Bandingkan al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 279.

56. Ibid., hlm. 113.

57. Muslim, Sahih, ii, hlm. 238. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 109, 148, 532.

58. Ibn Hanbal, Musnad, iii, hlm. 17, 26, iv, hlm. 367. Muslim, Sahih, ii, hlm. 238.

59. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 325

60. Ibid.

61. Ibid.

62. Ibid., hlm. 326-327.

63. Ibid.

64. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 441-442.

65. Ibid.

66. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 447. al-Bukhari, Sahih, iv, hlm. 120, meriwayatkan dengan perkataan dua belas amir. Muslim, Sahih, ii, hlm. 81, meriwayatkan dengan perkataan dua belas khalifah/lelaki.

67. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 24. Khalifah Umar telah membentuk majlis Syura yang aneh dan menakutkan ''Jika seorang daripada mereka menentang dan lima bersetuju, maka bunuhlah dia. Jika dua menentang dan empat bersetuju maka bunuhlah kedua-duanya. Dan jika tiga menentang dan tiga bersetuju maka pilihlah pihak yang ada Abd al-Rahman bin Auf".

68. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 439-440.

69. Ibid.

70. Boleh bercakap dengan Malaikat dengan izin Allah SWT.

71. Al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 36. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 377. al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 445. Abu Daud, al-Sunan, ii, hlm. 207.

72. Muslim, Sahih, iii, hlm. 1451-1452.

73. Orang yang telah dimandikan jenazahnya oleh Malaikat.

74. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 10-11.

75. Ibid.

76. Ibn Hanbal, Fadhl al-Sahabah, ii, hlm. 617 (Hadis no.1055).

77. Al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 301. al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 73. Ibn Hanbal, Musnad, iv, hlm. 369. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 125.

78. Sabt Ibn al-Jauzi, Tazkirah al-Khawwas, hlm. 41-42. Muhibb al-Din al-Tabari, al-Riyadh al-Nadhirah, ii, hlm. 192 dan lain-lain.

79. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 98, 118-9.

80. Al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, i, hlm. 482. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 185. al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, ii, hlm. 38.

81. Ibn Hanbal, Fadha'il al-Sahabah, ii, hlm. 564. Ibn Hanbal, Musnad, v, hlm. 333.

82. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154. al-Dhahabi, Mizan al-I'tidal, i, hlm. 124.

83. Ibn al-Maghazali, al-Manaqib, hlm. 399. al-Turmudhi, Sahih, v, hlm. 703.

84. Muslim, Sahih, ii, hlm. 238. Ibn Hanbal, Musnad, iii, hlm. 17, 26, 59 dan jid. iv, hlm. 367.

85. Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 198. al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 87-88.

86. Ibn al-Athir, al-Kamil fi al-Tarikh, iii, hlm. 24.

87. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7 dan lain-lain.

88. Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 63. al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 86.

89. Abu Nu'aim al-Isfahani, Hilyah al-Auliya', i, hlm. 65.

90. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 114-5.

91. Ibn Hajr, al-Isabah, ii, hlm. 509. al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 461. Muhibb al-Din al-Tabari, Dhakha'ir al-'Uqba, hlm. 61.

92. Muslim, Sahih, ii, hlm. 238. Ibn Hanbal, Musnad, iii, hlm. 17, 26, 59 dan jld. iv, hlm. 367 dan lain-lain.

93. Al-Haithami, Majma al-Zawa'id, ix, hlm. 111. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154.

94. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 114-5.

95. Al-Suyuti, al-Itqan, ii, hlm. 82 menyatakan Aisyah telah meriwayatkan bahawa Surah al-Ahzab pada masa Nabi Saw. adalah lebih panjang iaitu sebelum
khalifah Uthman menyusun mushaf. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 394, al-Turmudhi, Sahih, v, hlm. 191 menyatakan Surah al-Dhariyat (51): 58 telah diubah dari teks asalnya ''inni Ana al-Razzaq" kepada ''Inna llaha Huwa al-Razzaq"

96. A-Bukhari, Sahih, vi, hlm. 210 menyatakan Surah al-Lail (92):3 telah ditambah perkataan ''Ma khalaqa". Oleh itu, ayat yang asal adalah ''Wa al Dhakari wa al-Untha" tanpa ''Ma khalaqa". Hadis ini telah diriwayatkan oleh Abu Darda', kemudian dicatat pula oleh Muslim, Sahih, i, hlm. 565, al-Turmudhi, Sahih, v, hlm. 191.

97. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 65-66. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154.

98. al-Suyuti, al-Itqan, iii, hlm. 41 telah mencatat riwayat daripada Abdullah bin Umar daripada bapanya (Umar al-Khattab), beliau berkata: "Janganlah
seseorang itu berkata aku telah mengambil keseluruhan al-Qur'an kerana apakah dia tahu keseluruhan al-Qur'an itu? Sesungguhnya sebahagian al-Qur'an telah hilang, oleh itu katakanlah bahawa aku telah mengambil al-Qur'an apa yang ada".

99. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 441-2.

100. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vii, hlm. 171. al-Dhahabi, Mizan al-I'tidal, ii, hlm. 181-2.

101. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 384.

102. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, iv, hlm. 33.

103. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 135.

104. Sibt Ibn al-Jauzi, Tadhkirah al-Khawwas, hlm. 30-31. al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 39-40.

105. Al-Tabari, Tarikh, ix, hlm. 192. Ibn Hisyam, al--Sirah al-Nabawiyyah, iv, hlm. 309.

106. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, iv, hlm.33. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 88.

107. Muhibb al-Din al-Tabari, al-Riyadh al-Nadhirah, ii, hlm. 190-2.

108. Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, iii, hlm. 163-4.

109. Ibid.

110. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 382 (Hadis no. 585) ''Sesungguhnya kamu tidak mengetahui apa yang telah dilakukan oleh mereka (para sahabat). (inna-ka la tadri ma ahdathu ba'd-ka) selepas anda meninggalkan mereka. Maka aku berkata: Terjauhlah, terjauhlah daripada rahmat Tuhan, mereka yang telah mengubah (Sunnahku) selepasku. Mereka telah menjadi kafir-murtad selepas anda".

111. Al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa', hlm. 137.

112. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, v, hlm. 522. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 219. Muhibb al-Din al-Tabari, Dhakha'ir al-'Uqba, hlm. 39. al-Baihaqi,
Sunan, ii, hlm. 300.

113. Al-Haithami, Majma' al-Zawa'id,vii, hlm. 49. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, ii, hlm. 158. al-Dhahabi, Mizan al-I'tidal, ii, hlm. 228.

114. Al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, vii, hlm. 49. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, ii, hlm. 158. al-Dhahabi, Mizan al-I'tidal, ii, hlm. 228.

115. Ibid.

116. Harta yang diambil daripada Musyrikin tanpa peperangan.

117. al-Tabari, Jami' al-Bayan, xxii, hlm. 5-6. al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, v, hlm. 108. Ibn Hanbal, Musnad, iii, hlm. 259.

118. A-Suyuti, al-Durr al-Manthur, v, hlm. 192. al-Syablanji, Nur al-Absar, hlm. 86.

119. Al-Fadhl bin Syadhan, al-Idhah, hlm. 155-8. Bandingkan Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, iv, hlm. 190-3.

120. Al-Fadhl bin Syadhan, al-Idhah, hlm. 155-8. Bandingkan Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, iv, hlm. 190-3.

121. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 320. al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa', hlm. 137.

122. Al-Nasa'i, al-Sunan, i, hlm.59. Ibn Majah, al-Sunan, i, hlm. 200.

123. Al-Nasa'i, al-Sunan, i, hlm. 59. Ibn Majah, al-Sunan, i, hlm. 200.

124. Al-Nasa'i, al-Sunan, i, hlm. 59. Ibn Majah, al-Sunan, i, hlm. 200.

125. Khalifah Umar telah memerintahkan supaya direjam seorang wanita gila yang berzina. Ali a.s. memperingatkannya dan berkata: "Qalam diangkat daripada orang gila sehingga dia sembuh". Kemudian Umar berkata: "Sekiranya Ali tidak ada nescaya binasalah Umar". Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, iii, hlm. 39.

126. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 15.

127. Muhammad al-Khawarizmi, Jami' Masanid al-Imam al-A'zam, ii, hlm. 158.

128. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 382. Hadis no. 585. Muslim, Sahih, iv, hlm. 1793. Hadis no. 26 ''Kamu tidak mengetahui apa yang telah dilakukan oleh mereka (ahdathu ba'd-ka), maka aku berkata: Terjauhlah, terjauhlah (daripada rahmat Tuhan), mereka yang telah mengubah (Sunnahku) selepasku".

129. Al-Halabi, al-Sirah, ii, hlm. 110.

130. Orang bukan Arab.

131. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, iii, hlm. 116.

132. Al-Syahrastani, al-Milal wa al-Niihal, i, hlm. 21. Ibn Sa'd, al-Tabaqat, ii, hlm. 249 dan lain-lain.

133. Al-Bukhari, Sahih, i, hlm. 86. Hadis no. 114.

134. Al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, viii, hlm 269.

135. Surah al-Ahzab (33): 33.

136. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7.

137. Al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 479. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vii, hlm. 188.

138. Ibn Hanbal, Musnad, vi, hlm. 292.

139. Al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 479.

140. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 445.

141. Ibid.

142. Al-Turmudhi, Sahih, v, hlm. 656.

143. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 12-13.

144. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 117.

145. Al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 185.

146. Al-Bukhari, Sahih, ii, hlm. 111. Muslim, Sahih, iv, hlm. 12-14.

147. Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 62. al-Khatib, Tarikh Baghdad, xii, hlm. 169.

148. Ibid.

149. Al-Fadhl bin Syadhan, al-Idhah, hlm. 259-262. Aisyah dan Hafsah berkata kepada Uthman: "Wahai Na'thal! Rasulullah Saw. telah menyamakan anda dengan Na'thal Yahudi". Maka Khalifah Uthman menjawab dengan Firman Allah SWT dalam Surah al-Tahrim (66): 10, ''Allah telah memberi contoh bagi orang yang kafir; iaitu isteri Nuh dan isteri Lut". Lantas mereka berdua keluar dari sisinya.

150. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 91-2.

151. Ibid.

152. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 46. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 37. al-Dhahabi, al-Talkhis, iii, hlm. 37.

153. Ibid.

154. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 61-2.

155. Al-Tulaqa' adalah Abu Sufyan, Mu'awiyah dan mereka yang terlibat dalam peperangan al-Ahzab dan mereka tidak boleh menjadi khalifah. Ibn al-Athir, Usd
al-Ghabah, iii, hlm. 318.

156. Al-Turada' adalah orang yang telah diusir.

157. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 153. al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 332-3.

158. Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 197-8. al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 87-8

159. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 46. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 37. al-Dhahabi, al-Talkhis, iii, hlm. 37.

160. Rasulullah Saw.

161. Al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 5. Ali a.s. telah memecahkan berhala Quraisy yang paling besar.

162. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 10-11.

163. Al-Qur'an, Surah al-Nahl (16):106, "Barang siapa yang kafir (ingkar) akan Allah sesudah beriman, kecuali orang yang dipaksa sedang hatinya masih tetap beriman". For taqiyyah must be practiced in a situation where a man faces a danger which he cannot fight", Al-'Allamah al-Tabataba'i, The Shi'ite Islam, hlm. 26.

164. Al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 497.

165. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 440-2

166. Al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 319. Ibn Majah, Sahih, hlm. 14. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, v, hlm. 523.

167. Ibn Sa'd, Tabaqat, iv, hlm. 4-5. al-Hakim, al-Mustadrak, iv, hlm. 464.

168. Ibn Hanbal, Musnad, ii, hlm. 442. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, iii, hlm. 11.

169. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 137.

170. Tumpuan Mukminin.

171. Ibn al-Maghazali al-Syafi'i, al-Manaqib, hlm. 286.

172. Manaya ialah ilmu ramalan mengenai perkara yang akan datang. Balaya ialah ilmu tentang bala dan malapetaka.

173. Fasl al-Khitab: Ilmu kefasihan dan kepintaran bercakap.

174. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 447-9

175. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 39, 36. al-Hakim, al-Mustadrak, iv, hlm. 480.

176. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 136-7.
 
177. Al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 36. Abu Daud, al-Sunan, ii, hlm. 207.

178. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, v, hlm. 523. Ibn Hajr al-Haithami, al-Sawa'iq al-Muhriqah, hlm. 112.

179. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 88.

180. Al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa', hlm. 137.

181. Al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 153. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, v, hlm. 522.

182. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 314. Muslim, Sahih, i, hlm. 574.

183. Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, ii, hlm. 460. Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, iii, hlm. 178.

184. Ibn al-Athir, al-Kamil, ii, hlm. 35.

185. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 248. Surah al-Anfal (8):41.

186. Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, ii, hlm. 259. Ibn Hanbal, Musnad, iv, hlm. 382.

187. Al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 31. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 137. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 163.

188. Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, ii, hlm. 423. al-Isfahani, Hilyah al-Auliya', i, hlm. 190. Muhibb al-Din al-Tabari, al-Riyadh al-Nadhirah, ii, hlm. 209.

189. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm 379-385. Hadis no.578, 584-587.

190. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 253. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al 'Ummal, vi, hlm. 218.

191. Mereka yang berkonspirasi untuk membunuh Nabi Saw. pada waktu malam di sebuah lorong kecil di 'Aqabah selepas Haji Wida'. Al-Aqabah adalah bukit
panjang dan mempunyai laluan yang sukar. Lihat Ibn Manzur, Lisan al-Arab, i, hlm. 621. Mereka telah cuba untuk menolak Nabi Saw. dari untanya. Mereka berkata: "Sekiranya kita menolaknya dari unta nescaya tengkuknya akan patah dan kita terselamat daripadanya" Abu Nu'aim Ahmad al-Isfahani, Dala'il al-Nubuwwah, hlm. 461. Ibn Asakir, Mukhtasar Tarikh Dimasyq, vi, hlm. 253. Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, v, hlm. 24-26.

192. Ibn Asakir, Mukhtasar Tarikh Dimasyq, vi, hlm. 253. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, 381. Ibn Hazm, al-Muhalla, ii, hlm. 225. Hudzaifah tidak melakukan solat jenazah ke atas mereka.

193. Ahmad bin Hanbal, Musnad, ii, hlm. 163. Ibn Hajr, al-Isabah, iii, hlm. 622. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 342.

194. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 253.

195. Ibn Hajr, al-Isabah, iii, hlm. 622.

196 . Ahmad bin Hanbal, Musnad, i, hlm. 77. al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 301.

197. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 101. al-Tumudhi, Sahih, v, hlm. 641.

198. Al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 117-8. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm.151.

199. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 444-5

200. Ibid.

201. Al-Bukhari, Sahih, v, hlm. 26 (Bab Manaqib al-Hasan wa al-Husain).

202. Syaikh Muhammad bin Darvisy, Asna al-Matalib, hlm. 123 menyatakan bahawa hadis-hadis tersebut adalah palsu.

203. Al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, vii, hlm. 247-8. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 88-9.

204. Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, vi, hlm. 271. al-Dhahabi, Mizan al-I'tidal, iii, hlm. 311. al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, viii, hlm. 121.

205. Al-Tabari, Tarikh, iv, hlm. 28-9.

206. Malik, al-Muwatta', ii, hlm. 12. Ia bertentangan dengan Sunnah Rasulullah Saw. yang tidak membezakan Arab dengan bukan Arab melainkan dengan takwa

207.''Tidak ada kelebihan orang Arab dengan orang bukan Arab melainkan dengan takwa", al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, iii, hlm. 266.

208. Ibid.

209. Al-Dhahabi, Mizan al-I'tidal, ii, hlm. 17. Rasulullah Saw. bersabda: "Apabila kalian melihat Mu'awiyah di atas mimbarku maka bunuhlah dia".

210. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al 'Ummal, iii, hlm. 116.

211. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 448.

212. Al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa', hlm. 137.

213. Ibn Majah, al-Sunan, i, hlm. 200. al-Nasa'i, al-Sunan, i, hlm. 59.

214. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 448.

215. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 84, 95, 128. al-Khatib, Tarikh Baghdad, ii, hlm. 255. Ibn Hajr, Mizan al-I'tidal, i, hlm. 162.

216. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 445-7.

217. Al-Tulaqa' adalah orang yang tidak boleh menjadi khalifah (Mu'awiyah dan bapanya) kerana mereka telah menjadi pemimpin dalam peperangan al-Ahzab.

218.Lihat,Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, iii, hlm. 318.

219. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, iv, hlm. 33.

220. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54 (kitab al-Maghazi). Muslim, Sahih, ii, hlm. 236. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 98, 118-9. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 109 dan lain-lain.

221. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 445-6. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siasah, i, hlm. 15-6.

222. Khalifah Uthman telah memukul Abu Dhar kemudian mengusirnya ke Rabzah. Tindakkan itu disebabkan Abu Dhar telah mengkritiknya kerana mengguna harta Baitul-Mal untuk keluarganya. Al-Ya'qubi, Tarikh, ii, hlm. 162. Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, i, hlm. 114. Abu Dhar berkata: "Sesungguhynya anda telah melakukan perkara yang tidak ada di dalam Kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nya. Demi Tuhan! Aku melihat kebenaran dipadamkan, kebatilan dihidupkan, kebenaran dibohongi, cintakan kebendaan tanpa ketakwaan". Lihat al-Ya'qubi, Tarikh, ii, hlm. 161.

223. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 445-6

224. Ibid.

225. Khalifah Uthman tidak menjalankan hukum qisas ke atas Ubaidillah bin Umar al-Khattab kerana membunuh Hurmuzan dan Jupainah. Sebaliknya dia telah membawanya ke Kufah dan membenarkannya menetap di sana. Kaum Muslimin telah menentang sunnahnya itu kerana ia bertentangan dengan al-Qur'an dan Sunnah Nabawiyyah yang menuntut qisas dijalankan. Ibn Hajr, al-Isabah, i, hlm. 619. Ibn Sa 'd, Tabaqat, v, hlm. 8-10.

226. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 445.

227. Ibid., hlm. 121.

228. Ibid., hlm. 114-5

229. Ibid., hlm. 251.

230. Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, ii, hlm. 463. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al- 'Ummal, vi, hlm. 392. Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, ii, hlm. 448. Muhibb al-Din al-Tabari, Dhakha'ir al-'Uqba, hlm. 78.

231. Al-Tabari, Tafsir, xxii, hlm. 5. al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, v, hlm. 198.

232. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 119.

233. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 98, 118-9.

234. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 441.

235. Muslim, Sahih, ii, hlm. 238.

236. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 441.

237. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 379-386. Hadis. no. 578, 584-587, 590.

238. Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, vi, hlm. 271. Al-Tabari, Tafsir, xxx, hlm. 167.

239. Al-Hakim, al-Mustadrak, iv, hlm. 479. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 39.

240. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 117.

241. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7.

242. Imam Ja'far al-Sadiq berkata: Nasibi bukanlah orang yang menentang kami Ahl al-Bait kerana kalian tidak mendapati seseorang yang berkata: Aku memarahi Muhammad dan keluarga Muhammad, tetapi Nasibi adalah orang yang menentang kalian dan mereka mengetahui bahawa kalian setia kepada kami dan kalian membersihkan diri daripada musuh kami serta kalian adalah daripada Syi'ah kami", al-Majlisi, Bihar al-Anwar, xxvii, hlm.232 (hadis no. 42).

243. Al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, ix, hlm. 111.

244. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 121.

245. Al-Hakim, al-Mustadrak, iv, hlm. 479. al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, ii (surah Ibrahim), hlm. 127.

246 . Al-Hakim,al-Mustadrak, iv, hlm. 479. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 39.

247. Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 125 (peristiwa tahun 63H). Ibn 'Abd Rabbih, 'Aqd al-Farid, ii, hlm. 96.

248. Al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 495. Abu Daud, al-Sunan, ii, hlm. 208.

249. Al-Ya'qubi, Tarikh, ii, hlm. 127. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siasah, i, hlm. 18-19.

250. Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 216.

251. Ibid., hlm. 216-7. Ibn al-'Imad, Syadharat al-Dhahab, ii, hlm. 327. al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 86.

252. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 10-12

253. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 102-3.

254. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7.

255. Bani Umayyah telah mencaci Ali dan Ahl Baitnya di atas mimbar masjid selama 70 tahun, bermula daripada Mu'awiyah dan berterusan sehingga pemerintahan Umar bin Abdul Aziz. Cacian dihentikan selama dua tahun lebih, kemudian diteruskan semula oleh para khalifah selepasnya. Al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa', hlm. 243. Mu'awiyah telah memerintahkan Sa'd bin Abi Waqas supaya melaknati Ali a.s. tetapi Sa'd enggan melakukannya dan berkata: "Aku tidak akan melaknatinya selama-lamanya" Sahih Muslim bi-Syarh al-Nawawi, xv, hlm. 175.

256. Al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa', hlm. 243.

257. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 440.

258. Al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa', hlm. 243-4.

259. Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, iii, hlm. 595-6.

260. Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, iii, hlm. 595-6.

261. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 439-40.

262. Ibid.

263. Ibid.

264. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, ii, hlm. 164. Ibn Hanbal, Musnad, v, hlm. 347.

265. Ibn Hanbal, Fadha'il al-Sahabah, ii, hlm. 617 (hadis no. 1055).

266. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7.

267. Fakhr al-Din al-Razi, Mafatih al-Ghaib, iii, hlm. 20. al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, i, hlm. 482.

268. Muhibb al-Din al-Tabari, al-Riyadh al-Nadhirah, ii, hlm. 202.

269. Al-Turmudhi, Sahih, ii, hlm. 421. Ibn Hajr, al-Isabah, ii, hlm. 509.

270. Ibn Hanbal, Fadha'il al-Sahabah, ii, hlm. 617.

271. Al-Bukhari, Sahih, v, hlm. 141 (Bab 'Umrah al-Qadha').

272. Al-Turmudhi, Sahih, iii, hlm. 306. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 151.

273. Muslim, Sahih, ii, hlm. 238. Ibn Hanbal, Musnad, iii, hlm. 17, 26, 59 dan jld. iv, hlm. 367.

274. Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 197. al-Nasa'i, Sahih, hlm. 87-8.

275. Ibid.

276. Al-Bukhari, Sahih, i, hlm. 86. Hadis. no. 114. Khalifah Umar telah menghalang Nabi Saw. daripada menulis wasiatnya dengan mengatakan bahawa Nabi Saw. sedang sakit tenat/meracau. Al-Qur'an adalah cukup untuk kita (hasbi-na kitabu llahi). Sementara Sunnah Nabi Saw. tidak perlu. Rasulullah Saw. bersabda: "Kalian bawakan kepadaku kertas (kitaban) di mana kalian tidak akan sesat selama-lamanya". Lantas Umar berkata: "Nabi sedang sakit tenat". (Dalam riwayat yang lain: "Nabi Saw. sedang meracau. Di sisi kita ada Kitab Allah dan ia adalah mencukupi bagi kita)". Akhirnya Nabi Saw. bersabda: "Kalian pergilah dariku kerana tidak layak bagi kalian bertengkar di hadapanku"

277. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154. al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, ix, hlm. 111.

278. Ibid.

279. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154.

280. Abu Nu'aim al-Isfahani, Hilyah al-Auliya', i, hlm. 67. Ibn Hajr, Tahdhib al-Tahdhib, vii, hlm. 337.

281. Al-Sya'rani, al-Yawaqit wa al-Jawahir, hlm. 14 menyatakan bahawa Ali a.s. berkata: "Sekiranya aku meriwayatkan kepada kalian apa yang aku dengar
dari mulut Abu al-Qasim (Rasulullah Saw.) nescaya kalian akan keluar dari sisiku dan berkata: Sesungguhnya Ali adalah pembohong besar". Ini bererti bahawa orang ramai tidak dapat menerimanya meskipun ia adalah sabda Rasulullah Saw. sendiri.

282. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 253. al-Turmidhi al-Hanafi, al-Kaukab al-Durriyy, hlm. 133.

283. Lihat umpamanya Muhibb al-Din al-Tabari, Dhakha'ir al-'Uqba, hlm. 74. al-Kanji al-Syafi'i, Kifayah al-Talib, hlm. 277.

284. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 88. al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, vii, hlm. 248, menyatakan bahawa Rasulullah Saw. bersabda: "Mu'awiyah
dan 'Umru tidak akan berhimpun melainkan untuk melakukan pengkhianatan".

285. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 247. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 159.

286. Al-Hakim, Al-Mustadrak, iv, hlm. 487. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 40, menyatakan bahawa Rasulullah Saw. bersabda: "Sesungguhnya Ahl Baitku akan menghadapi pembunuhan dan pengusiran daripada umatku selepasku. Manakala kaum yang paling memusuhi kami adalah Bani Umayyah dan Bani Makhzum".

287. Ibn Hanbal, Fadha'il al-Sahabah, ii, hlm. 617 (hadis no. 1055).

288. Al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7.

289. Ibn Hanbal, Fadha'il al-Sahabah, ii, hlm. 214 (hadis no.1051) "Sesungguhnya Abu Bakr dan Umar telah meminang Fatimah a.s. Maka Rasulillah Saw. bersabda: Beliau masih kecil. Kemudian Ali a.s. meminangnya lalu Rasulullah Saw. menerima dan menikahkannya dengan Ali a.s."

290. Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, ii, hlm. 402.

291. Ibid.

292. Semoga Muslim yang mati dalam keadaan meracau akan diampuni Allah, insya' Allah kerana ''Qalam diangkat daripada tiga orang" Lagipun rahmat Allah adalah luas.

293. Apabila khalifah Umar berkata bahawa Nabi Saw. sedang meracau, tidak ramai yang membantahnya dan mengaibkannya malah mereka mempertahankan pendapat Umar daripada Nabi Saw. Muslim, Sahih, iii, hlm. 69. Kemudian dia mengatakan bahawa Khalifah Abu Bakr pula meracau dan orang yang meracau diampuni oleh Allah.

294. Boleh bercakap dengan Malaikat dengan izin Allah.

295. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 117-8.

296. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 398. Abu Nu'im al-Isfahani, Hilyah al-Auliya', i, hlm. 66.

297. Seratus sepuluh perawi yang terdiri daripada para sahabat telah meriwayatkan hadis al-Ghadir dan dicatat oleh para ulama Ahl al-Sunnah dalam buku-buku mereka. Kemudian diikuti oleh lapan puluh empat perawi daripada kalangan Tabi'in serta tiga ratus enam puluh perawi daripada kalangan para ulama Ahl al-Sunnah telah meriwayatkan hadis al-Ghadir dalam buku-buku mereka. Justeru itu, ia telah sampai ke tahap mutawatir menurut penilaian Ahli Hadis. Lihat al-Amini, al-Ghadir, i, hlm. 14-158.

298. Ibn Hanbal, Musnad, iv, hlm. 370 dan lain-lain.

299. Muhibb al-Din al-Tabari, Dhakha'ir al-'Uqba, hlm. 64. Ibn Hajr al-Makki, al-Sawa'iq al-Muhriqah, hlm. 108.

300. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi'al-Mawaddah, hlm. 251-2.

301. Al-Bukhari, Sahih, v, hlm. 29 (Bab Manaqib Fatimah).

302. Al-Hakim, al-Mustadrak, ii, hlm. 343. al-Tabrani, al-Ausat, hlm. 216.

303. Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, vi, hlm. 379.

304. Ibid.

305. Rasulullah Saw. telah memerintahkan Ali a.s. memerangi al-Qasitin iaitu Mu'awiyah dan para sahabatnya dalam peperangan Siffin.al-Khatib, Tarikh
Baghdad, xiii, hlm. 186.

306. Al-Hakim, al-Mustadrak, iv, hlm. 479. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-Ummal, vi, hlm. 39.

307. Ibn Hanbal, Musnad, iv, hlm. 370. Ibn Qutaibah, Kitab al-Ma'arif, hlm. 250-2 dan lain-lain.

308. Al-Baladhuri, Ansab al-Asyraf, i, hlm. 576.

309. Al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 60.

310. Ibid.

311. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 40. al-Hakim, al-Mustadrak, iv, hlm. 487.

312. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 379-386. Hadis no. 578, 584, 587, 590. "Sesungguhnya mereka (para sahabat) telah menjadi kafir-murtad selepas anda. Aku tidak fikir mereka terselamat melainkan segelintir seperti unta yang tersesat daripada pengembalanya" (Hadis no. 587). Lihat juga al-Bukhari, Sahih, v, hlm. 343 (hadis no.488) di mana Ibn al-Musayyab berkata: "Aku telah berjumpa al-Barra' bin 'Azib r.a, maka aku berkata: Alangkah beruntungnya anda! Anda telah bersahabat dengan Nabi Saw. dan anda telah membai'ahnya di bawah pokok. Maka beliau menjawab: Wahai anak saudaraku! Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang telah kami lakukan (Ahdathna-hu) selepasnya".

313. Al-Haithami, Majma'al-Zawa'id, ix, hlm.173. Ibn Hajr, al-Sawa'iq al-Muhriqah, hlm. 96.

314. Ibn Hanbal, Musnad, iii, hlm. 84, 89.

315. Al-Bukhari, Sahih, viii, hlm. 382-3. Hadis no. 586.

316. Al-Tahawi, Musykil al-Athar, ii, hlm. 309. Ibn Hanbal, Musnad, vi, hlm. 178.

317. Muslim, Sahih, ii, hlm. 236-7. Ibn Hanbal, Musnad, i, hlm. 98, 118-9.

318. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 115.

319. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 117.

320. Muslim,Sahih,ii,hlm.238.Ibn Hanbal,Musnad,iii,hlm.17,26,29.

321. Muhibb al-Din al-Tabari, Dhakha'ir al-'Uqba, hlm. 81. al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, i, hlm. 288 menyatakan bahawa Khalifah Umar telah mengakui kekurangan ilmunya terutamanya jika dibandingkan dengan Ali a.s. Di antara kata-katanya:(a) Sekiranya Ali tidak ada nescaya binasalah Umar.(b) Aku memohon perlindungan dengan Allah daripada sebarang permasalahan di mana Abu l-Hasan tidak ada. (c) Setiap orang lebih mengetahui daripada Umar sehingga anak-anak dara sunti di rumah-rumah.

322. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 303-4.

323. Ibid.hlm. 303-5.

324. Ibid.

325. Al-Syarif al-Radhi, Nahj al-Balaghah, hlm. 305-6.

326. Ibid.

327. Ibid.

328. Ibid.

329. Ibn al-Maghazali, al-Manaqib, hlm. 242.

330. Al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 197. al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 87-8.

331. Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah, hlm. 129-30.

332. Ibid., hlm. 486-7.

333. Ibid.

334. Ibid.

335. Haji Sayyid Hasyim Musawi Haddad, Ruh Mujarrad, hlm. 390 menyatakan bahawa Ali a.s. berkata: "Sekiranya Abu Dhar mengetahui apa yang ada di hati Salman nescaya beliau membunuhnya. Sedangkan Rasulullah Saw. telah mempersaudarakan antara mereka berdua. Apakah sangkaan kalian kepada orang ramai?" Ini bererti bahawa Salman mengetahui lebih banyak keajaiban hadis Rasulullah Saw. berbanding Abu Dhar. Manakala orang ramai kurang mengetahuinya. Dan sekiranya mereka mengetahuinya, mereka tidak akan mempercayainya pula.

336. Ibn al-Maghazali, al-Manaqib, hlm. 70 di mana Rasulullah Saw. bersabda: "Sekiranya anda tidak ada nescaya Mukminun tidak dikenali selepasku".

337. Rasulullah Saw. bersabda: "Ali adalah sebaik-baik manusia. Sesiapa yang enggan maka dia menjadi kafir" Ibn Hajr, Tahdhib al-Tahdhib, ix, hlm. 419. al-Khatib, Tarikh Baghdad, vii, hlm. 421. al-Muhibb al-Din al-Tabari, Dhaka'ir al-'Uqba, hlm. 220.

338. Rasulullah Saw. bersabda: "Sesiapa yang tidak berkata bahawa Ali adalah sebaik-baik manusia maka dia menjadi kafir". al-Khatib, Tarikh Baghdad, iii, hlm. 192. Ibn Hajr, Tahdhib al-Tahdhib, ix, hlm. 419.

339. Haji Sayyid Hasyim Musawi al-Haddad, Ruh Mujarrad, hlm. 391 menyatakan bahawa Ali Zain al-Abidin a.s. berkata: "Aku menyembunyikan jauhar keilmuanku supaya si jahil tidak melihat kebenarannya lantas dia memfitnahkan kami". Ini bererti bahawa kebenaran hendaklah diberikan kepada ahlinya sahaja bagi mengelakkan fitnah. Lihat juga Ibn Hajr, al-Isabah, vii, hlm. 167 bahawa Rasulullah Saw. bersabda: Beliau (Ali a.s.) adalah pintuku…"

340. Bandingkan al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 129.

341. Ibn Hisham, al-Sirah al-Nabawiyyah, iv, hlm. 309. al-Tabari, Tarikh, ix, hlm. 102.

342. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 14-17. al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, iii, hlm. 139-40.

343. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 14-17 .al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, iii, hlm. 139-40.

344. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, ii, hlm. 325. Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, iii, hlm. 975.

345. Al-Tabari, Tarikh, iii, hlm. 198. Abu al-Fida', Tarikh, i, hlm. 156. Al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 153.

346. Ibid.

347. Ibn 'Abd. al-Birr, al-Isti'ab, iii, hlm. 975.

348. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, iii, hlm. 139. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 18-20.

349. Bandingkan Al-Syablanji al-Syafi'i, Nur al-Absar, hlm. 69.

350. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, iii, hlm. 318.

351. Khalid bin al-Walid adalah seorang yang ganas. Lantaran itu, Rasulullah Saw. telah membersihkan diri daripada perbuatannya. Lihat Ibn Hajr, al-Isabah, iii, hlm. 336-7. al-Tahawi, Musykil al-Athar, iv, hlm. 254. Ibn Hajr, Fath al-Bari, ix, hlm. 119.

352. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 14-7 (Bagaimana Ali dibai'ah). Al-Baladhuri, Ansab al-Asyraf, i, hlm. 585. al-Tabari, Tarikh, i, hlm. 18-20. al-Ya'qubi, Tarikh, ii, hlm. 126-7.

353. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, ii, hlm. 158. al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, vii, hlm. 49.

354. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 14. al-Bukhari, Sahih, vi, hlm. 177-8.

355. Bukhari, Sahih, vi, hlm. 177. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 14-5. Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, v, hlm. 523-4.

356. Fatimah a.s. adalah salah seorang Wanita al-'Alamin dan bukan wanita biasa. Lihat Ibn al-Maghazali, al-Manaqib, hlm. 363.

357. Al-Bukhari, Sahih, vi, hlm. 177 menyatakan bahawa Fatimah a.s. telah hidup selepas kewafatan Nabi Saw. selama enam bulan.

358. Al-Haithami, Majma' al-Zawa'id, ix, hlm. 111. Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-'Ummal, vi, hlm. 154.

359. Al-Bukhari, Sahih, vi, hlm. 177. Ibn 'Abd al-Birr, al-Isti'ab, ii, hlm. 751.

360. Muhibb al-Din al-Tabari, al-Riyadh al-Nadhirah, ii, hlm. 190.

361. Khalid bin al-Walid telah membunuh Malik bin Nuwairah seorang muslim, kemudian menyetubuhi isterinya yang cantik pada malam itu juga. Ali a.s. dan para sahabatnya mahu Khalid direjam kerana perbuatan zinanya tetapi Khalifah Abu Bakr tidak mahu mengenakan had ke atasnya. Lihat Ibn Hajr, al-Isabah, iii, hlm. 336. al-Tabari, Tarikh, ii, hlm. 502. Justeru itu, tidak hairanlah jika Khalid telah menerima perintah daripada Abu Bakr dan umar untuk membunuh Ali a.s.kerana penolakannya untuk memberi bai'ah kepada Abu Bakr.

362. Al-Fadhl bin Syadhan, al-Idhah, hlm. 155-9. Bandingkan Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, iv, hlm. 190-1.

363. Ibid.

364. Al-Fadhl bin Syadhan, al-Idhah, hlm. 155-9. Bandingkan Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, iv, hlm. 190-1.

365. Ibn al-Maghazali, al-Manaqib, hlm. 243 menyatakan bahawa Rasulullah Saw. bersabda: "Tanda Sahifah Mukmin adalah mencintai Ali bin Abi Talib".

366. Ulama tidak sepakat tentang tarikh kewafatannya. Ada yang berpendapat bahawa Fatimah a.s. wafat empat puluh hari selepas kewafatan Rasulullah Saw.
dan pendapat lain mengatakan tujuh puluh lima hari. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, i, hlm. 14. Sementara al-Bukhari berpendapat bahawa Fatimah a.s. wafat enam bulan selepas kewafatan ayahandanya. al-Bukhari, Sahih, v, hlm. 139 (Bab Ghazwah Khaibar).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar